Norway during ww2 forum
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Klenodium vandalisert

4 posters

Go down

Klenodium vandalisert Empty Klenodium vandalisert

Post  Terje S Thu 18 Sep 2008 - 20:41

En nyrestaurert stridsvogn fra 2. verdenskrig har blitt vandalisert.
I 2007 bestemte entusiast Tor Olsen fra Kongsfjord seg for å restaurere et barndomsminne.

– Stridsvognen på Veidnes ved Kongsfjord betyr veldig mye for meg, og står mitt hjerte nært. Deler har vært strødd rundt vogna, og folk har bare forsynt seg, sier Olsen til Finnmarken. Han synes det var dumt at ikke krigsminnene fikk være i fred.

– Det var helt for jævlig å se ting forsvinne der ifra. Derfor bestemte jeg meg for å samle sammen mest mulig av delene, og sette stridsvogna sammen, sier Olsen.


– Noen har gått løs på vogna med skjærebrenner. Beltene har blitt skåret i stykker. Plater har blitt skåret bort, og strødd rundt på området, sier Olsen.

Planen var at Olsen skulle ta stridsvognen inn under tak under restaureringen, men det ville ikke fylkeskommunen.

– Når jeg ikke fikk ta tanksen inn under tak, spurte jeg om de ikke i det minste kunne sperre veien mens arbeidet pågikk, sier Olsen. Det ville ikke fylkeskommunen ha noe av.

– Jeg tror det hele kunne vært unngått hvis de bare hadde hørt på meg. Over 90 deler er forsvunnet, og nå gidder jeg ikke bruke mer tid og penger på prosjektet, sier han.


Olsen tror ikke det er profesjonelle som har gått til verks på maskinen.

– Det hele var dårlig gjennomført. De har prøvd å demontere vogna uten en plan, sier han. Han kan også fortelle at det er en forbrytelse.

– Dette er statseiendom, så det er ikke lov til å ta så mye som en mutter.

Lensmannskontoret i Berlevåg undersøker saken.

– Stridsvognen går inn under kulturminneloven, så i denne saken er det offentlig påtale, sier Vidar Olsen ved Berlevåg lensmannskontor.

– Det er vanskelig å finne gjerningspersonene i denne saken. Vi blir å gjøre noen undersøkelser, men vi er avhengig av tips fra publikum, sier Olsen.

Kilde og bilde :
http://www.finnmarken.no/lokale_nyheter/article3791539.ece
------------------------------
Dette er bare trist. Og det er ikke bare i Kongsfjord dette skjer, men flere plasser i Øst-Finnmark. Jeg vet av en 5 cm KWK som minker i kilo får hvert år som går, og det er ikke på grunn av rust eller VG's vektklubb.
Staten var jo kjapt ute og ødela det tyskerene selv ikke klarte å sprenge i oktober-44, og nå påberoper de seg kulturnvernminner men løfter ikke en finger for å hjelpe ildsjeler som bla. Tor Olsen.
Skammelig av vrakplyndrerene og skammelig av Staten.
-terje s-

Terje S

Posts : 44
Join date : 2008-03-09

Back to top Go down

Klenodium vandalisert Empty Re: Klenodium vandalisert

Post  Bjørn Thu 18 Sep 2008 - 21:09

Hei!
Ja, "kulturminnebevaring" betyr tydeligvis litt av hvert...
En trasig historie.

B.

Bjørn

Posts : 388
Join date : 2007-11-27
Age : 61
Location : Bodø

Back to top Go down

Klenodium vandalisert Empty Re: Klenodium vandalisert

Post  Dolmen. Thu 18 Aug 2011 - 3:05

Dette er en trist historie.Noen som vet om det er noe igjen av denne vognen der ute og hvordan det gikk med denne saken?
Dolmen.

Dolmen.

Posts : 31
Join date : 2010-09-26

Back to top Go down

Klenodium vandalisert Empty Re: Klenodium vandalisert

Post  vle Thu 18 Aug 2011 - 20:16

Dolmen. wrote:Dette er en trist historie.Noen som vet om det er noe igjen av denne vognen der ute og hvordan det gikk med denne saken?
Dolmen.

Joda, det står enda deler igjen. Det var en del plater som ble skåret av. Plassen er forsåvidt lett tilgjengelig og det er nok det som har gjort det mulig å vandalisere det arbeidet som var gjort. Det må ha blitt brukt tyngere utstyr for å utføre jobben, skjærebrenner eller liknende. Det må også ha vært flere personer om jobben.

Men det er kanskje en tilsvarende tanks som snart er ferdig restaurert, hvorfor skal men ellers laste opp tungt utstyr og dra langt mot nord for å skaffe disse delene?



Vidar


vle

Posts : 30
Join date : 2008-03-11

Back to top Go down

Klenodium vandalisert Empty Re: Klenodium vandalisert

Post  Dolmen. Thu 18 Aug 2011 - 21:22

Sørgelig at det skal være slik men det er et marked der ute for slikt.Jeg er glad jeg rakk å besøke vognen før vandaliseringen startet.
Dolmen.

Dolmen.

Posts : 31
Join date : 2010-09-26

Back to top Go down

Klenodium vandalisert Empty Re: Klenodium vandalisert

Post  Sponsored content


Sponsored content


Back to top Go down

Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum