Norway during ww2 forum
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

På jakt i skjærgården ?

+3
Maremine
ervold
KAV
7 posters

Go down

På jakt i skjærgården ? Empty På jakt i skjærgården ?

Post  KAV Fri 23 Jan 2009 - 16:43

I en tidligere tråd på NUAV var denne boken diskutert.
Mener den heter "på jakt i skjærgården".
Den skulle være skrevet av ett tidlegere mannskapsmedlem av MTB våpenet.

Er det noen som har kjennskap til dette ?

KAV

Posts : 5
Join date : 2008-03-12

Back to top Go down

På jakt i skjærgården ? Empty På jakt i skjærgården

Post  ervold Fri 23 Jan 2009 - 17:43

Boken du spør etter kan være "Angrep i skjærgården". Norske motortorpedobåters operasjoner fra Shetland 1941- 1945 på Dreyer forlag. Den er skrevet av Jon Rustung Hegland. han seilte for Royal Navy under krigen. Han fortsatte i marinen og var ved avskjed KK. Er dette boken kan du kontakte meg da jeg har to eksemplarer.
Mvh
ervold

ervold

Posts : 14
Join date : 2008-03-24
Age : 82
Location : Hønefoss

Back to top Go down

På jakt i skjærgården ? Empty Re: På jakt i skjærgården ?

Post  odybvig Mon 26 Jan 2009 - 2:12

Problemet med boken er at den mangler fullstendig henvisning til kilder. Så i teorien kan hele boken være eventyrfortelling for alt det vi vet.

Synd at forfatter/forlag ødelegger hele boken med denne glippen. Til forskning er den helt ubrukelig

Boken er for øvrig bra den, med en smule (selvfølgelig) heroisk vinkling og heller lite selvkritikk

Mvh
Olve Smile

odybvig

Posts : 58
Join date : 2008-04-28
Location : Bergen Norway

http://www.luftwaffe.no

Back to top Go down

På jakt i skjærgården ? Empty Angrep i skjærgården.

Post  Maremine Thu 28 Jan 2010 - 1:39

odybvig wrote:Problemet med boken er at den mangler fullstendig henvisning til kilder. Så i teorien kan hele boken være eventyrfortelling for alt det vi vet.

Synd at forfatter/forlag ødelegger hele boken med denne glippen. Til forskning er den helt ubrukelig

Boken er for øvrig bra den, med en smule (selvfølgelig) heroisk vinkling og heller lite selvkritikk

Mvh
Olve Smile

Jeg er sønnen til Forfatteren av denne boken. Ser tilfeldigvis at boken blir diskutert i forumet, siden jeg er på jakt etter et eksemplar til en ineressent. Jeg vil gjerne komme med noen utfyllende opplysninger, spesielt ang. det siste innlegget her. Det er riktig at det ikke finnes kildehenvisninger i boken, annet enn Bjerke's 'Klar til kamp'. Dette kommer av at min far ble syk under arbeidet med boken og den ble utgitt flere år senere enn den egentlig skulle. Den ble ferdig med gode hjelpere, men sluttresultatet hadde nok blitt mer komplett om han hadde gjort det egenhendig. De som kjenner resten av hans Titler vet hvor nøyaktige kildehenvisninger der finnes jmf. 2-bindsverket 'Northraships Flåte'.
En lettvint bemerkning som at hele boken kan være en eventyrfortelling oppfatter jeg som respektløst, både overfor forfatteren og de tapre, og ekstremt dyktige menn som er beskrevet i boken. Det får meg til å undre meg over hvorfor du i det hele tatt er i dette forumet.
Heroisk vinkling? Boken er holdt i en nøktern og faktabasert form, men de som boken omhandler var helter ja. Så sånn sett er den nok heroisk. Selvkritikk? Det får stå som et stort spørsmålstegn. Noen er alltid MEST opptatt av kritikk, helst de som ikke har noe å bidra med selv.

Maremine

Posts : 1
Join date : 2010-01-28

Back to top Go down

På jakt i skjærgården ? Empty Angrep i skjærgården.

Post  Bob Pearson Thu 28 Jan 2010 - 19:50

Recently, I have taken an interest in obtaining a copy of this book for my own research into Norwegian MTBs and their operations out of Lerwick (Shetlands). This book was recommended to me by a member of this forum for whom I have the greatest respect for his advice. Therefore I have taken steps to see if I can obtain a copy knowing that I can have complete confidence in the contents of the book. My approach will be the same; reading all the material I can on the subject and drawing conclusions as appropriate.

Mr J Rustung Hegland is a respected author and it is very unfortunate that he became ill during the writing of his book and that certain aspects of the book had to be completed by friends, which in itself is commendable and a reflection upon the standing of Mr Hegalnd . I look forward in the future to reading the book.

Cheers

Bob
Bob Pearson
Bob Pearson

Posts : 333
Join date : 2008-03-06
Age : 64
Location : Ipswich - England

Back to top Go down

På jakt i skjærgården ? Empty Angrep i skjærgården

Post  kjetilk Sat 30 Jan 2010 - 1:10

Kjære sønn til Jon Rustung Hegland,

Det er fullt forsåelig at du forsvarer din far sitt arbeid, men det er trist å se at du går til heller lettvint personangrep på den som fremfører kritikken. Jeg tviler ikke på at din far har gode kilder, men det hjelper lite når det ikke finnes henvisning til noen av dem i boken. Boken kunne vært historisk mye mer interessant om vi fikk vite kildene som er brukt. Det blir helt umulig å etterprøve eller sjekke opplysninger forfatteren kommer med, og troverdigheten er knyttet opp mot de kilder han bruker (og ikke bruker) i sin fremstilling. Satt på spissen (som Olve gjør) kan derfor forfatteren ta seg de friheter som han ønsker. Det må også være lov å sette spørsmålstegn ved hvordan en forfatter velger å fremstille historien uten at en blir rakket ned på som person.

Du lurte på hva Olve gjorde her på forumet, så jeg kan opplyse om at han har samlet mange hundretusen dokumentsider fra krigen og bidratt til utallige publikasjoner og prosjekter. Slik sett kan du har rett i at noen er opptatt av kritikk, og i dette tilfellet har kritikeren meget godt kildegrunnlag å uttale seg ut fra...

Kjetil

kjetilk

Posts : 15
Join date : 2008-06-16

Back to top Go down

På jakt i skjærgården ? Empty Angrep i skjærgården

Post  Bob Pearson Sat 30 Jan 2010 - 13:49

Constructive criticism of books is fair and just, but my literal translation of Olve's posting is that he describes Mr Hegland's book as a fairy tale. Of course, I apologise profusely if I have mis-interpreted his posting, but if the translation is correct then the phrase he has used is unhelpful and disrepectful at best. The response from Mr Hegland's son is understandable given the phrasing used.

As previously stated, Mr Hegland was ill during the final phase of his book and wasn't completed until several years later with the assistance of friends. This begs the question that if the book was so flawed why did others take on the enormous and daunting task of completing it? Surely, without their unstinting help we would not have a book from which we can extract information and make comparisons.

It is always easy to criticise books that have no references, but how many of us openly criticise books from an earlier period when it was quite common not to have references or indeed picture credits? In the main, I suggest we do not dismiss them rather make comparisons with other works and archived material. Yet, even archived material can be inaccurate, misleading and without reference, but rather than criticise comparisons are made with other material so as to draw the most probable conclusions.

My intention, upon reading Mr Hegland's book will follow the same format with as with others; to read, make notes, compare with themed material and draw my own conslusions. The book will then be fully acknowledged within my research. To dismiss it out of hand would be folly. I am thankful for Mr Hegland and his friends for without their endeavours we would be all the poorer for knowledge of history.
Bob Pearson
Bob Pearson

Posts : 333
Join date : 2008-03-06
Age : 64
Location : Ipswich - England

Back to top Go down

På jakt i skjærgården ? Empty Re: På jakt i skjærgården ?

Post  AltforNorge Sat 30 Jan 2010 - 22:47

Nå må vi passe oss så vi ikke lakker oss inn i et hjørne her. Odyvig skrev "Problemet med boken er at den mangler fullstendig henvisning til kilder. Så i teorien kan hele boken være eventyrfortelling for alt det vi vet." Legg merke til "I teorien" "For alt vi vet" Jeg oppfatter Odybvig sin kritikk mer som en generell kritikk mot bøker som ikke viser til kilder, enn en harsellas mot nettopp denne boken.

For denne boken er vi i ettertid blitt gjort oppmerksom på at selve ferdigstillelsen ble gjort av andre. Dette er det viktigste. Boken ble ferdigstillet. Ellers slutter jeg meg til B Pearson.

Det er kriger nok her i verden, om vi ikke skal starte en grunnet dette Smile
AltforNorge
AltforNorge

Posts : 346
Join date : 2008-03-08
Age : 70
Location : Møre og Romsdal

Back to top Go down

På jakt i skjærgården ? Empty Re: På jakt i skjærgården ?

Post  odybvig Fri 19 Feb 2010 - 12:51

Jaha, så nå har jeg trakket på noen ømme tær igjen

For å utdype noe:

Nå er det en stund siden jeg leste boken, og har den ikke tilgjengelig hvor jeg er nå.
Hovedpoenget mitt var at boken var god den, men det var det ingen som fikk med seg

Det fint at boken ble laget selv om forfatteren var syk, men det fritar ikke hovedkritikken mot boken; Mangel på kilder.
Dette er blitt diskutert senere ser jeg. Men det er et alvorlig ankepunkt mot boken som gjør den mindre troverdig. Mulig forfatteren brukte gode kilder, men det vet vi andre ingenting om.

Boken bærer litt preg av at " staute norske menn med vind i håret og fast blått blikk jager inn i norske fjorder og senker tyskerter"
Men som sagt bærer LITT preg, ikke mye. Boken er vel lite personlig og bærer preg av en offisell krigsdagbok. Mulig det er meningen, men det kommer ikke helt fram hva som er bokens hovedmål

Det siste temaet var selvkritikk, hvor familiemedlemmet stilte seg fullstendig uforstående.
Vel siden jeg for tiden tjenestegjør i Afghanistan, har jeg en viss innsikt i hvordan en tenker under og etter stridshandlinger. Det er en del spørsmål som dukker opp i denne forbindelse (i boken).
- Senkninger av ikke militære mål
- Relativt slappt vakthold da båtene lå til land i Norge (MTB 345) (Flere britiske rapporter som beskriver dette)
- Hva var formålet med operasjonene og ble målet oppnådd
- I et større perspektiv, hadde operasjonene noe hensikt
- Motsetninger mellom norsk og britisk militærlogikk

Men som sagt tidligere, en grei bok som gir en innføring i MTB våpenets innsats under krigen

Helt til slutt: Jeg finner det noe pussig at det stadig kommer ønsker om at visse personer burde holde seg unna noen fora, da noen ikke alltid er like mainstream. Jeg trodde det var det gode nordmenn slåss mot under siste krig. Kampen mot å undertrykke andre man ikke liker.


Mvh Very Happy
Olve

odybvig

Posts : 58
Join date : 2008-04-28
Location : Bergen Norway

http://www.luftwaffe.no

Back to top Go down

På jakt i skjærgården ? Empty Re: På jakt i skjærgården ?

Post  AltforNorge Fri 19 Feb 2010 - 21:55

God vakt!
AltforNorge
AltforNorge

Posts : 346
Join date : 2008-03-08
Age : 70
Location : Møre og Romsdal

Back to top Go down

På jakt i skjærgården ? Empty Re: På jakt i skjærgården ?

Post  Sponsored content


Sponsored content


Back to top Go down

Back to top

- Similar topics

 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum