Norway during ww2 forum
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Politiske og kulturelle ettervirkninger av 2. verdenskrig

3 posters

Go down

Politiske og kulturelle ettervirkninger av 2. verdenskrig Empty Politiske og kulturelle ettervirkninger av 2. verdenskrig

Post  gunsøns Sun 13 Jun 2010 - 18:41

Hei!

Jeg er ny på forumet, og lager denne tråden i forbindelse med en eksamensoppgave jeg skriver på. Oppgaven går ut på å velge seg en historisk konflikt, og få fram sammenhengen mellom norges- og verdenshistorie.

Problemstillingen jeg har valgt er "Hvilke politiske og kulturelle ettervirkninger fikk den tyske invasjonen av Norge under 2. verdenskrig"
evt.:
"Fikk den tyske invasjonen av Norge under 2. verdenskrig politiske og kulturelle ettervirkninger?"

Jeg har snakket med min bestemor som selv gikk ut av skolen under krigen, og hun kunne bl.a. fortelle at tysk gikk fra å være B-språk til å bli C-språk etter krigen.

I tillegg skriver forskjellige historikere at nasjonalfølelsen var særlig sterk etter krigen, og at en ny pågangsvilje hjalp til å gjenoppbygge landet og den norske økonomien. Dessuten er det en kjent sak at arbeiderpartiet hadde sin storhetstid i etterkrigsårene. Kan det relateres til invasjonen, eller er det et resultat av politikken de førte i mellomkrigstiden?

Mitt spørsmål er om noen av dere har noen synspunkter på det lille jeg har nevnt her, eller om dere vet om noen viktige poenger jeg bør ha med i besvarelsen.

På forhånd takk!

gunsøns

Posts : 4
Join date : 2010-06-13

Back to top Go down

Politiske og kulturelle ettervirkninger av 2. verdenskrig Empty Re: Politiske og kulturelle ettervirkninger av 2. verdenskrig

Post  AltforNorge Mon 14 Jun 2010 - 1:28

Dette er hva engelskmennene ville ha kallt A monumental task. Ta en prat med veilederen din og kom fram til en avgrensing av temaet, er mitt råd. Konsentrer deg heller om en del av dette temaet. Slik du har definert temaet, inkluderer det 114 doktoravhandlinger
AltforNorge
AltforNorge

Posts : 346
Join date : 2008-03-08
Age : 70
Location : Møre og Romsdal

Back to top Go down

Politiske og kulturelle ettervirkninger av 2. verdenskrig Empty Re: Politiske og kulturelle ettervirkninger av 2. verdenskrig

Post  gunsøns Mon 14 Jun 2010 - 13:55

Nå har det seg slik at jeg ikke har anledning til å snakke med veilederen min, i og med at problemstillingen er en del av oppgaven. Jeg tror imidlertid at hvis jeg formulerer problemstillingen til å lyde "fikk den tyske invasjonen av Norge under 2. verdenskrig store politiske og kulturelle ettervirkninger?" vil jeg kunne trekke frem noen tydelige eksempler, og dermed kunne konkludere uten å måtte ha med alle 114 doktoravhandlingene.

Dette er uansett mitt beste alternativ, ettersom oppgaven skal fremføres (muntlig) i faretruende nær fremtid.

Er det et par hovedpoeng som slår dere når dere leser denne problemstillingen?

På forhånd takk!

gunsøns

Posts : 4
Join date : 2010-06-13

Back to top Go down

Politiske og kulturelle ettervirkninger av 2. verdenskrig Empty Noen løse tanker over ting du bør ha med

Post  kaii Mon 14 Jun 2010 - 18:29

Hei, noen umiddelbare tanker over ting du kanskje bør ha med, i ikke-prioritert og sortert rekkefølge...:-)


1. Invasjonen drev Norge politisk over på den anglo-amerikanske siden en gang for alle og første til at Norge oppga sin nøytralitetspolitikk etter krigen, ved å bli med i NATO i 1949. Dette er kanskje den største politiske effekten av den tyske invasjonen og okkupasjonen, slik jeg ser det.

2. Som et av de okuperte landene (og et av de "frie" landene i vest-Europa) fikk Norge ta del i Marshall-planen for gjenoppbygging av Europa. Det er kanskje mulig å argumentere for at Norge hadde fått ta del i denne uansett om Tyskland hadde okkupert Norge eller ikke, men planen hadde vel neppe vært satt i verk uten at andre verdenskrig hadde skjedd iallefall...

3. Kulturelt fikk etterkrigsperioden stor betydning for Norge, ved at fokus vendte seg mot UK og USA istedetfor kontinentet som det (iallefall til dels) tidligere hadde vært. Landet ble "oversvømt" av filmer, bøker, tegneserier etc fra USA, og tildels UK, og den norske kulturen kan sies å på mange måter ha utviklet seg raskere i retning av en "amerikanisert" kultur enn det f.eks. den tyske kulturen har.
Ett eksempel er språkmessig, der den formelle "De" formen forsvant m.m. i Norge på 60-70-tallet, mens det ikke var før på 90-tallet at tilsvarende skjedde i Tyskland og andre land på kontinentet.

4. Den nære tilknytningen til UK/USA gjorde at fokus på engelskopplæring ble mye større i Norge, og idag kan man si at de aller fleste under 60 år snakker brukbart engelsk i Norge, iallefall tilstrekkelig til å forstå engelsk. dette var ikke tilfelle under krigen, og i mange familier var det langt vanligere å lære seg tysk enn engelsk. Etter krigen ble tysk skjøvet langt ned på lista over språk (etter Fransk...) og de som valgte tysk ble ofte mistenkeliggjort i en lang periode etter krigen. Selv i dag ser man at ungdom ofte foretrekker Fransk fremfor Tysk som valgfag, selv om det nok kan argumenteres at det, iallefall i næringslivet, er like stort behov for tysktalende som fransktalende ungdom (om ikke mer)...

5. den tyske invasjonen, og spesielt okkupasjonen, skapte en norsk nasjonalisme som landet ikke hadde før krigen. Husk at Norge kun var 35 år gammelt da Tyskland invaderte og det var en ung stat. I etterkrigen ble det bygget en mengde myter og historier som samlet den norske folkesjelen, f.eks. "gutta på skauen", senkingen av Blücher osv. Dette er ting norske barn lærer fra de er veldig små, og fremdeles spiller krigen en stor rolle i den norske folkesjelen. I det store og hele er nok norsk krigsinnsats betydelig overdrevet i de norske fortellingene, men dette har hatt sin funksjon for å bygge en norsk felles kultur og ikke minst holde oppe forsvarsviljen gjennom den kalde krigen - "aldri mer 9.april".

6. selv om den tyske invasjonen av Norge neppe kan sies å være hovedårsaken, skapte den andre verdenskrigen den kalde krigen, som Norge var en del av i 50 år etter krigen. Dette preget selvsagt norsk samfunnsliv og norsk politikk.

7. Og selvsagt, krigen og okkupasjonen kan vel langt på vei sies å ha sementert det norske monarkiet solid i folkesjelen. Før krigen var det en relativt stor andel av befolkningen som ønsket å avskaffe monarkiet og stifte en republikk, men Kongens symbolverdi som samlende leder under krigen sikret at dette ikke ble noe tema, selv ikke idag (bortsett fra at SV ved åpningen av hvert storting foreslår å innstifte republikk).



Bare noen umiddelbare løse tanker.

kaii

Posts : 83
Join date : 2008-04-30
Location : London UK

Back to top Go down

Politiske og kulturelle ettervirkninger av 2. verdenskrig Empty Re: Politiske og kulturelle ettervirkninger av 2. verdenskrig

Post  gunsøns Mon 14 Jun 2010 - 19:04

Det er gledelig å se at du trekker frem flere poeng som jeg har valgt å konsentrere meg om, bl.a. vridningen mot engelsk kultur, og den nasjonalistiske effekten.

Når det gjelder monarkiet, "de-formen", og "gutta på skauen" er det definitivt eksempler jeg skal prøve å flette inn i besvarelsen sammen med de andre poengene.

Tusen takk for tilbakemelding!

gunsøns

Posts : 4
Join date : 2010-06-13

Back to top Go down

Politiske og kulturelle ettervirkninger av 2. verdenskrig Empty Resultat

Post  gunsøns Wed 16 Jun 2010 - 0:21

Kan i dag melde at eksamen gikk strålende!

Sensors kommentar var noe à la "hadde jeg kunnet gi deg 7 skulle du fått det". Tilbakemeldingene jeg fikk her på forumet hjalp meg med å klare dette, og jeg ønsker å rette en spesiell takk til kaii Very Happy


Hvis det skulle være ønskelig kan jeg legge ut foredraget i stikkordsform, men jeg antar at kunnskapsnivået til brukerne av dette forumet langt overgår målgruppen for foredraget. Oppgaven er satt sammen på fire dager.

gunsøns

Posts : 4
Join date : 2010-06-13

Back to top Go down

Politiske og kulturelle ettervirkninger av 2. verdenskrig Empty eksamen

Post  kaii Wed 16 Jun 2010 - 2:57

Så flott! Gratulerer!

Bare hyggelig å kunne bidra med noen tanker.

Mvh
Kai

kaii

Posts : 83
Join date : 2008-04-30
Location : London UK

Back to top Go down

Politiske og kulturelle ettervirkninger av 2. verdenskrig Empty Re: Politiske og kulturelle ettervirkninger av 2. verdenskrig

Post  Sponsored content


Sponsored content


Back to top Go down

Back to top

- Similar topics

 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum