Norway during ww2 forum
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Ny bok på trappene - SS-Schijäger-Batallion "Norge"

+2
Oyvind
Arne Håkon
6 posters

Go down

Ny bok på trappene - SS-Schijäger-Batallion "Norge" Empty Ny bok på trappene - SS-Schijäger-Batallion "Norge"

Post  Arne Håkon Tue 29 Jun 2010 - 20:42

Hei godtfolk.

Vil bare orientere om at endelig vil min og Geirs tekst/billedbok om den norske Skijegerbataljonen (inkludert politikompaniene og bataljon 506) være i handelen til høsten 2010. I svensk språkdrakt medio september, og i norsk språkdrakt medio oktober. Nærmere informasjon om forlaget: http://www.leforlag.se/

Manuset inneholder +250 bilder, 148 A/4 sider med ren tekst samt biografier på kompanisjefer og troppssjefer.

Jeg vil informere dere når endelig publiseringsdato nærmer seg.



Arne Håkon


Arne Håkon

Posts : 1
Join date : 2008-04-22

Back to top Go down

Ny bok på trappene - SS-Schijäger-Batallion "Norge" Empty Re: Ny bok på trappene - SS-Schijäger-Batallion "Norge"

Post  AltforNorge Wed 30 Jun 2010 - 23:18

En uhyre vanskelig balansegang mellom det å dokumentere et historisk faktum og samtidig gjøre rede for en kriminell organisasjon
AltforNorge
AltforNorge

Posts : 346
Join date : 2008-03-08
Age : 70
Location : Møre og Romsdal

Back to top Go down

Ny bok på trappene - SS-Schijäger-Batallion "Norge" Empty Re: Ny bok på trappene - SS-Schijäger-Batallion "Norge"

Post  Oyvind Tue 10 Aug 2010 - 8:23

AltforNorge wrote:En uhyre vanskelig balansegang mellom det å dokumentere et historisk faktum og samtidig gjøre rede for en kriminell organisasjon

Jeg forstår ikke at dette skulle være vanskeligere enn om det hadde dreidd seg om en bataljon på "rett" side.
Det er vel de historiske fakta som er avgjørende.
Og det er bra at man får dokumentert den "andre" siden også etterhvert. Hvem skulle være motstandere av det i vår tid?

Oyvind

Posts : 20
Join date : 2008-09-10
Age : 81

Back to top Go down

Ny bok på trappene - SS-Schijäger-Batallion "Norge" Empty Spørsmål om boken inneholder ?

Post  Børfjord Fri 14 Jan 2011 - 1:08

Arne Håkon wrote:Hei godtfolk.

Vil bare orientere om at endelig vil min og Geirs tekst/billedbok om den norske Skijegerbataljonen (inkludert politikompaniene og bataljon 506) være i handelen til høsten 2010. I svensk språkdrakt medio september, og i norsk språkdrakt medio oktober. Nærmere informasjon om forlaget: http://www.leforlag.se/

Manuset inneholder +250 bilder, 148 A/4 sider med ren tekst samt biografier på kompanisjefer og troppssjefer.

Jeg vil informere dere når endelig publiseringsdato nærmer seg.



Arne Håkon

Hei, lurer på om det i denne boken er noe skrevet om Krigshandlingene på Sørøya den 1-9 mars 1945, der en Geriliastyrke var satt opp med base i Børfjord, under ledelse av kaptein Godø, har en enorm interesse for denne hendelsen, da jeg har kjøpt meg i 2006 en hytte der. Hilsen Roger

Børfjord

Posts : 2
Join date : 2011-01-14

Back to top Go down

Ny bok på trappene - SS-Schijäger-Batallion "Norge" Empty Re: Ny bok på trappene - SS-Schijäger-Batallion "Norge"

Post  Bjørn Thu 27 Jan 2011 - 20:55

Hei!

"En uhyre vanskelig balansegang mellom det å dokumentere et historisk faktum og samtidig gjøre rede for en kriminell organisasjon"

Det har du helt rett i, AltForNorge. Men har likevel lyst å spørre deg hva du egentlig mener her da? Er det slik at du - i denne sammenhengen en SS-bataljon - føler at man må redegjøre for en kriminell organisasjon samtidig? Ordet "redegjøre" leder i tankegangen at det som måtte skrives av bøker om eksempelvis SS, samtidig må forklare at dette var en kriminell gjeng - er det slik du mener?

Nå er jeg en av de som har fått et eksemplar i snapphansken , og kan bedyre at dette er et referanseverk innen denne enheten - ikke spor av apologetisk tankegang, men nøytrale fakta. Inkludert slike som er kompromitterende for de på ytterste høyre fløy.

Verden ville vært fattig, dersom man ikke fikk grundig litteratur om tidsepoker - enten de er kriminellt belastet eller ei. Du har en rekke gode innlegg, og er definitivt en av de som holder forumet intakt og levende - det har jeg sagt før, og mener ennu. Likevel ville jeg gjerne ha et litt mere utdypende innlegg fra deg, som neppe har lest eller hørt om denne utgivelsen, om hva du egentlig mener med utsagnet.

Til "børfjord": Hei, lurer på om det i denne boken er noe skrevet om Krigshandlingene på Sørøya den 1-9 mars 1945, der en Geriliastyrke var satt opp med base i Børfjord, under ledelse av kaptein Godø, har en enorm interesse for denne hendelsen, da jeg har kjøpt meg i 2006 en hytte der. Hilsen Roger

Nei, intet om det i boken. Skjønner hvorfor du spør, da det var norske SS-soldater i området såvid jeg husker her og nå. Lag gjerne et innlegg om dette, da "ad hoc" militsia-gruppene fra Finnmark 1945 gjerne blir glemt.
Kpt Johan Godø er definitivt verdt et innlegg.
Hilsen bjørn

Bjørn

Posts : 388
Join date : 2007-11-27
Age : 61
Location : Bodø

Back to top Go down

Ny bok på trappene - SS-Schijäger-Batallion "Norge" Empty Re: Ny bok på trappene - SS-Schijäger-Batallion "Norge"

Post  AltforNorge Thu 27 Jan 2011 - 23:09

Med vanskelig balansegang mente jeg vel helst det at enkeltsoldatene viste heroisk mot. Heroisk mot som ikkje må kaste glans over systemet de var en del av.
AltforNorge
AltforNorge

Posts : 346
Join date : 2008-03-08
Age : 70
Location : Møre og Romsdal

Back to top Go down

Ny bok på trappene - SS-Schijäger-Batallion "Norge" Empty Re: Ny bok på trappene - SS-Schijäger-Batallion "Norge"

Post  Bjørn Fri 28 Jan 2011 - 23:07

Hei!
Nei, der er vi nok enige. Den skal du ha.
Likevel svarer du lite på det jeg har i tanke, Er det slik at du like liker en bok (i dette tilfellet om et historisk tema) som du mener som upassende?

Den tanken er helt OK, men skriv mere om dette, da dette er en diskusjon verdig.

B

Bjørn

Posts : 388
Join date : 2007-11-27
Age : 61
Location : Bodø

Back to top Go down

Ny bok på trappene - SS-Schijäger-Batallion "Norge" Empty Re: Ny bok på trappene - SS-Schijäger-Batallion "Norge"

Post  AltforNorge Fri 28 Jan 2011 - 23:49

Ingen aversjon. Leste nettop Bjørn Westli - Fars krig. Leste også en bok om en franskmann som vervet seg i Waffen SS. Er i grunnen altetende om WWII
AltforNorge
AltforNorge

Posts : 346
Join date : 2008-03-08
Age : 70
Location : Møre og Romsdal

Back to top Go down

Ny bok på trappene - SS-Schijäger-Batallion "Norge" Empty Re: Ny bok på trappene - SS-Schijäger-Batallion "Norge"

Post  Bjørn Sat 29 Jan 2011 - 21:00

Hei igjen,
Har jo skjønt at du er altetende innen krigshistorien.

Derfor blir det litt, for meg, rart når du ofte prøver å koble historiske ting opp mot et politisk syn anno 2011. Det er ingen tvil om at det var politikk som førte til både første og andre verdenskrig, men nettopp "politikk" går ofte ut på å skjule fakta. Hadde man hatt et "Wikileaks" som tok for seg Norge i årene fra 1933 til en god stund etter 45, tror jeg mange (inkl. meg selv) ville blitt overrasket.

Den omtalte boken, som er om en frivillig bataljon i en tysk divisjon, kaster overhodet ikke noe apologetiske synspunkter inn i leseren. Om man snur det på hodet, er det ikke få bøker fra nordmenn på den allierte siden som gjør akkurat dette. Her kan nevnes Hambros bok, som inneholdt en god del fullstendig feile historier, som til overmål nådde opp til Roosevelt - som igjen refererte til disse i offisielle taler.

Tiden der krigen skal anses som en fotballkamp er offisielt over. Vi vet hvem som vant, og hvem som tapte. Tilbake står studiene av alle parter, og det var - faktisk flere enn 2.

Der er mitt engasjement i forhold til ditt innlegg, når du - uten å ha lest - eller kanskje har hørt om boken(?), klemmer til med "En uhyre vanskelig balansegang mellom det å dokumentere et historisk faktum og samtidig gjøre rede for en kriminell organisasjon"

Er utsagnet formulert på proteksjonistisk autopilot?

Trivelig at du har lest "Fars krig", den er en fin bok, men langt mere en biografi enn faglitteratur. - og verdifull som sådan. Denne franske frivillige du nevner, kan det være Guy Sayer?

Med hilsen
Bjørn


Bjørn

Posts : 388
Join date : 2007-11-27
Age : 61
Location : Bodø

Back to top Go down

Ny bok på trappene - SS-Schijäger-Batallion "Norge" Empty Re: Ny bok på trappene - SS-Schijäger-Batallion "Norge"

Post  AltforNorge Sat 29 Jan 2011 - 21:54

Ja - Det var Guy Sajer.

Du har nok rett i at eg skyt litt frå hofta. Eg meiner det likevel har sin misjon. På same måte som eg meiner at din versjon gir meg grunn til å halde fram med min versjon, ser eg at du let min versjon vere din grunn for å halde fram med din versjon Twisted Evil
AltforNorge
AltforNorge

Posts : 346
Join date : 2008-03-08
Age : 70
Location : Møre og Romsdal

Back to top Go down

Ny bok på trappene - SS-Schijäger-Batallion "Norge" Empty Re: Ny bok på trappene - SS-Schijäger-Batallion "Norge"

Post  Bjørn Tue 1 Feb 2011 - 20:39

Hei!
Vel, da sier du det meste.
Hadde vært artig å høre hva din misjon i så fall var. Samme med hva du mener "min versjon" er. Åpenbart at du sikter et eller annet sted.

Få høre!

B.

Bjørn

Posts : 388
Join date : 2007-11-27
Age : 61
Location : Bodø

Back to top Go down

Ny bok på trappene - SS-Schijäger-Batallion "Norge" Empty Re: Ny bok på trappene - SS-Schijäger-Batallion "Norge"

Post  AltforNorge Tue 1 Feb 2011 - 22:55

Du tilhøyrer den meir forsonlege sida. Heilt greitt det. Eg tilhøyrer vel helst den meir uforsonlege sida. Som gruppe har ikkje frontkjemparane vedgått at det dei gjorde var feil. Dei held framleis fram at det dei gjorde, var idealistisk, Noreg hadde kapitulert osb. Dei vart dømde og har gjort opp for seg, men føresetnaden for forsoning i mi bok er anger. Å be om unnskyldning. Før dette er eg berre viljug til å tilgje einskildpersonar som angrar, ber om unnskyldning. Gruppa kan eg ikkje tilgje før også gruppa ber om orsaking. No er etterkvart dette blitt eit svært så akademisk spørsmål da. Belastningane dei vart utsett frå var harde, slik at dei som overlevde krigen nok har ein mindre "overlevelsesprosent" enn aldersgruppa si som snitt. Dei som var 20 i 1940 er 91 i år. Kor mange 91-åringar har vi i snitt av befolkninga? Snittet av frontkjemparar som lever til dei vert 91 er etter det eg trur enno lågare. (Som du ser her, har eg late det eg har på hjartet, berre flyte ut i tastaturet, hadde eg hatt betre tid, ville eg nok ha "fila" litt på einskilde setningar, men det får gå som det er).
AltforNorge
AltforNorge

Posts : 346
Join date : 2008-03-08
Age : 70
Location : Møre og Romsdal

Back to top Go down

Ny bok på trappene - SS-Schijäger-Batallion "Norge" Empty Re: Ny bok på trappene - SS-Schijäger-Batallion "Norge"

Post  Bjørn Fri 4 Feb 2011 - 20:26

Hei!

Dette er et veldig bra innlegg, og tusen takk for det!
Joda, jeg er nok mye mere forsonlig enn deg, ettersom jeg utelukkende ser historisk på tingene, og i liten grad ideologisk. Selv greier jeg ikke å se behovet om en unnskyldning som noe vesentlig, enten det dreier seg om NS-ting, eller for den saks skyld de som "kjempet" i England.

Da koker ting ned til rett/galt-problematikk. Det er et helt annet tema. Ettertiden vil vise mere enn det vi vet nå, men det er helt rett som du sier at det ikke er mye anger - fra noen av sidene.

Men dog driver dette avsted fra første innlegg i denne "tråden", der du mistenkeliggjør en bok du ikke har hørt om før. Det er den egentlige saken, og ikke spesielt "historievennlig".

Det er velkomment å starte en egen debatt om den manglende anger hos NS-medlemmer etc, i denne seksjonen av forumet. Da ikke i et innlegg om en bok ingen har lest.

B.

Bjørn

Posts : 388
Join date : 2007-11-27
Age : 61
Location : Bodø

Back to top Go down

Ny bok på trappene - SS-Schijäger-Batallion "Norge" Empty Re: Ny bok på trappene - SS-Schijäger-Batallion "Norge"

Post  AltforNorge Sat 5 Feb 2011 - 0:23

Du drar det etter mitt syn litt langt når du skriv at eg mistenkeleggjer boka. Eg kommenterte vel helst at eg såg det som ei utfordring!
AltforNorge
AltforNorge

Posts : 346
Join date : 2008-03-08
Age : 70
Location : Møre og Romsdal

Back to top Go down

Ny bok på trappene - SS-Schijäger-Batallion "Norge" Empty Re: Ny bok på trappene - SS-Schijäger-Batallion "Norge"

Post  kaii Sun 6 Mar 2011 - 4:18

AltforNorge wrote:Ja - Det var Guy Sajer.


Bare sånn for ordens skyld; Guy Sajer(ikke hans egentlige navn) var ikke frivillig i Waffen SS, men regulær vernepliktig soldat i Wehrmacht, blant annet i Panzergrenadier Division Grossdetuschland - som til tross for at den noen ganger "innlemmes i SS" tilhørte den regulære hæren.

Litt flisespikking kanskje, men ganske vesentlig hvis man skal mene noe om Waffen SS er vel at det man refererer til faktisk er om Waffen SS...

kaii

Posts : 83
Join date : 2008-04-30
Location : London UK

Back to top Go down

Ny bok på trappene - SS-Schijäger-Batallion "Norge" Empty Re: Ny bok på trappene - SS-Schijäger-Batallion "Norge"

Post  Sponsored content


Sponsored content


Back to top Go down

Back to top

- Similar topics

 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum