Norway during ww2 forum
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

SS-Gruppenführer Jakob Sporrenberg - Sporrenbergrapporten

+3
Martin Månsson
Johan F.
Bjørn
7 posters

Go down

SS-Gruppenführer Jakob Sporrenberg - Sporrenbergrapporten Empty SS-Gruppenführer Jakob Sporrenberg - Sporrenbergrapporten

Post  Martin Månsson Sun 12 Sep 2010 - 7:24

Jag vet inte hur många här som har läst Sporrenbergrapporten. Jakob Sporrenberg deltog bland annat i "Antipartisan"-strider, dvs. människojakt och mord. Han var även placerad som SSPF (SS und Polizeiführer) i Lublin. Sporrenberg var den högste SS-ledaren som spärrades in i Akershus efter kriget, detta då han under 1944 utsågs till SSPF för bl.a. södra Norge. Under sin tid i häktet skrev han följande rapport. Han nställdes inte inför rätta i Norge utan överlämnades till Polen där han dömdes till döden och senare hängdes. Rapporten finns på tyska och engelska och nu för första gången på svenska.

Originalet omfattar ca 33 sidor och finns på Hjemmefrontsmuseet. Min vän och kollega Prof. Dr. Robert Bohn kommenterade Sporrenbergs rapport och publicerade denna på tyska för ett antal år sedan. Med Roberts tillåtelse har denna översatts till svenska och finns tillgänglig på min hemsidan om Förintelsen. Jag ber om ursäkt att jag länkar till min egen sida men eftersom Sporrenberg skriver om Norge i sin rapport tänkte jag att den kanske var av intresse för de som inte läst den.

http://www.omforintelsen.se/sporrenbergrapporten-ett-unikt-dokument-ur-ss-apparatens-inre/

Martin

Martin Månsson

Posts : 9
Join date : 2010-09-10

Back to top Go down

SS-Gruppenführer Jakob Sporrenberg - Sporrenbergrapporten Empty Re: SS-Gruppenführer Jakob Sporrenberg - Sporrenbergrapporten

Post  Bjørn Wed 22 Sep 2010 - 3:00

Hei!

Sporrenberg var en interessant mann. Takker for linken.

B

Bjørn

Posts : 388
Join date : 2007-11-27
Age : 61
Location : Bodø

Back to top Go down

SS-Gruppenführer Jakob Sporrenberg - Sporrenbergrapporten Empty Re: SS-Gruppenführer Jakob Sporrenberg - Sporrenbergrapporten

Post  Johan F. Wed 22 Sep 2010 - 12:26

Hei Martin,

har lest en del av det du har skrevet, veldig bra/ interessant. Bra jobba!

Tilgi meg for at jeg irettesetter deg litt ( er litt for detaljopptatt Very Happy ), men slik jeg leser innlegget ditt, likestiller du antipartisan operasjoner med menneskejakt og mord?

Strid mot irregulære styrker er en ganske "messy business", den gang som idag. Synes det blir en grov forenkling å beskrive alle slike operasjoner på nevnt måte.

En annen sak er selvfølgelig at tyske styrker ( i likhet med andre krigførende parter opp igjennom historien) enkelte ganger gjennomførte rene utryddelsesaksjoner, for så å kamuflere dette som "antipartisan" strid. Det var kanskje det du mente?

Mvh,

Johan F.

Johan F.

Posts : 18
Join date : 2008-03-25

Back to top Go down

SS-Gruppenführer Jakob Sporrenberg - Sporrenbergrapporten Empty Re: SS-Gruppenführer Jakob Sporrenberg - Sporrenbergrapporten

Post  AltforNorge Wed 22 Sep 2010 - 18:06

Temaet er likevel et "Minefelt" Legion Wiking var ofte innblandet i Antipartisankrigføring.
AltforNorge
AltforNorge

Posts : 346
Join date : 2008-03-08
Age : 70
Location : Møre og Romsdal

Back to top Go down

SS-Gruppenführer Jakob Sporrenberg - Sporrenbergrapporten Empty Re: SS-Gruppenführer Jakob Sporrenberg - Sporrenbergrapporten

Post  Johan F. Thu 23 Sep 2010 - 12:37

Tenker du på Freiwilligen-Legion Norwegen, eller Waffen-SS Division Wiking?

Og med minefelt antar jeg at du tenker på at dette var en av de tyske avdelingene som nordmenn tjenestegjorde i under krigen?
For ordens skyld minner jeg også om at Division Wiking var en av SS-divisjonene som var minst involvert i krigsforbrytelser.

Jeg gjentar mitt opprinnelige poeng: Man kan ikke generalisere og benevne alle operasjoner mot irregulære styrker som mord/ menneskejakt.

Dette er ikke noe forsvarsskrift for overgrep, men det er på høy tid (65 år etter krigen...) at man slutter med å beskrive historien i svart/ hvitt.

Men debatt er alltid bra Very Happy

Mvh,

Johan F.

Johan F.

Posts : 18
Join date : 2008-03-25

Back to top Go down

SS-Gruppenführer Jakob Sporrenberg - Sporrenbergrapporten Empty Re: SS-Gruppenführer Jakob Sporrenberg - Sporrenbergrapporten

Post  AltforNorge Thu 23 Sep 2010 - 21:36

Ja det er stor forskjell på å skrive Antipartisankrigføring og å skrive "Antipartisankrigføring" Eg valde det første
AltforNorge
AltforNorge

Posts : 346
Join date : 2008-03-08
Age : 70
Location : Møre og Romsdal

Back to top Go down

SS-Gruppenführer Jakob Sporrenberg - Sporrenbergrapporten Empty Re: SS-Gruppenführer Jakob Sporrenberg - Sporrenbergrapporten

Post  Martin Månsson Sat 25 Sep 2010 - 12:21

Johan F. wrote:Hei Martin,

har lest en del av det du har skrevet, veldig bra/ interessant. Bra jobba!

Tilgi meg for at jeg irettesetter deg litt ( er litt for detaljopptatt Very Happy ), men slik jeg leser innlegget ditt, likestiller du antipartisan operasjoner med menneskejakt og mord?

Strid mot irregulære styrker er en ganske "messy business", den gang som idag. Synes det blir en grov forenkling å beskrive alle slike operasjoner på nevnt måte.

En annen sak er selvfølgelig at tyske styrker ( i likhet med andre krigførende parter opp igjennom historien) enkelte ganger gjennomførte rene utryddelsesaksjoner, for så å kamuflere dette som "antipartisan" strid. Det var kanskje det du mente?

Mvh,

Johan F.

Hej,

Tack för värmande ord.

Givetvis fanns det ren antipartisankrigföring men i väldigt många fall så var det fråga om massmord och människojakt. Det finns bevarade dokument i vilka det står att mord på såväl judar, politiska kommissarier mm jämnställdes med antipartisankrigföring. En omskrivning som var vanligt förekommande för att "legitemera" dessa ofantliga mordaktioner. Exempelvis var massmorden under Friedrich Jeckeln i Rumbula en "antipartisanoperation". Strax efter denna operation for Jeckeln till Babij Jar och det var inte en antipartisanoperation utan ren masslakt där över 33 000 människor mördades under två dagar.

Martin

Martin Månsson

Posts : 9
Join date : 2010-09-10

Back to top Go down

SS-Gruppenführer Jakob Sporrenberg - Sporrenbergrapporten Empty Re: SS-Gruppenführer Jakob Sporrenberg - Sporrenbergrapporten

Post  odybvig Sun 26 Sep 2010 - 12:43

Jeg antar at givetvisbetyr tidvis dvs av og til
Antapartisankrigføring foregikk hele tiden under WWII og da hovedsaklig i østlige områder, men også i vesten (bl.a i Norge). Ihht krigens regler lovlig og nødvendig. At disse aksjonene tidvis ble brutale, er en annen sak. Men det er en helt annen diskusjon
Ved å blande dette med utryddelsesaksjoner blir meningssløst og historieløst. At disse ble nevnt som antipartisankrigføring er unntak og dekknavn for hva som egentlig skjedde.
Det ville være en fordel for forumet om man klarte å skille snørr og bart for å beholde sakligheten her.

For øvrig så er det min jobb for tiden; antipartisankrigføring, eller som vi i dag kaller det; COIN

Mvh
Olve Dybvig

odybvig

Posts : 58
Join date : 2008-04-28
Location : Bergen Norway

http://www.luftwaffe.no

Back to top Go down

SS-Gruppenführer Jakob Sporrenberg - Sporrenbergrapporten Empty Re: SS-Gruppenführer Jakob Sporrenberg - Sporrenbergrapporten

Post  AltforNorge Sun 26 Sep 2010 - 13:01

Givetvis betyr Selvfølgelig
AltforNorge
AltforNorge

Posts : 346
Join date : 2008-03-08
Age : 70
Location : Møre og Romsdal

Back to top Go down

SS-Gruppenführer Jakob Sporrenberg - Sporrenbergrapporten Empty Re: SS-Gruppenführer Jakob Sporrenberg - Sporrenbergrapporten

Post  Dolmen. Sun 26 Sep 2010 - 21:18

AltforNorge wrote:Temaet er likevel et "Minefelt" Legion Wiking var ofte innblandet i Antipartisankrigføring.

Det fantes ikke noe som het Legion Wiking så jeg regner med du sikter til Divisjon Wiking her.I Westlandregimentet i denne divisjonen fantes det endel nordmenn (ca.76 stk hvis jeg ikke husker feil) og det er dette regimentet som i ettertid er beskyllt for krigsforbrytelser i Ukraina i 1941.
Ellers var det vel Divisjon Nordland som var mest innblandet som "norsk enhet" i partisankrig og da mener jeg de tre bataljonene fra Regiment "NORGE" som var stasjonert i Bosnia.Der kan det ha gått litt "villt" for seg utpå landsbygda.
Dolmen.

Dolmen.

Posts : 31
Join date : 2010-09-26

Back to top Go down

SS-Gruppenführer Jakob Sporrenberg - Sporrenbergrapporten Empty Info om Legion/Divisjon Wiking

Post  Magnum Sun 26 Sep 2010 - 22:47

Hej!
Info om Legion/Divisjon Wiking
http://www.frontkjemper.info/show_legion.php?LegionsID=1
/Magnum

Magnum

Posts : 47
Join date : 2010-08-02

Back to top Go down

SS-Gruppenführer Jakob Sporrenberg - Sporrenbergrapporten Empty Re: SS-Gruppenführer Jakob Sporrenberg - Sporrenbergrapporten

Post  Dolmen. Sun 26 Sep 2010 - 23:40

Jotakk,det er et par av oss her inne som BOR på det forumet der.Det er fint at du setter skilletegn når du omtaler disse to avdelingene.De hadde svært lite med hverandre å gjøre! Very Happy
Dolmen.

Dolmen.

Posts : 31
Join date : 2010-09-26

Back to top Go down

SS-Gruppenführer Jakob Sporrenberg - Sporrenbergrapporten Empty Re: SS-Gruppenführer Jakob Sporrenberg - Sporrenbergrapporten

Post  Sponsored content


Sponsored content


Back to top Go down

Back to top

- Similar topics

 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum