Norway during ww2 forum
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Flaskebekk

Go down

Flaskebekk Empty Flaskebekk

Post  TomJonas Mon 27 Jun 2011 - 21:43

Jag träffade en gammal dam som var tvångskommenderad som sjuksköterska till Sinsen, som var ett tyskt sjukhus under kriget. Hon hade vakten den 4 juli 1944 när Gestapomannen Fehmer kom in skottskadad med en kula i halsen, samt några döda tyskar. Hon vårdade honom sedan och pratade med honom. Han frågade: Är ni rädd för mig? Personalen svarade: Ja visst. Fehmer grymtade förnöjt: Det har ni anledning att vara.
Sköterskan klagade för Fehmer att hon aldrig fick någon semester. Det lovade han ordna som tack för god vård. Med darriga ben gick hon upp på Viktoria Terasse och hämtade sina papper. Hon skulle åka till Sverige på semester, där hon hade en bror som hin sade hade varit där sedan före kriget.

Hon stannade kvar i Sverige, brodern hade också rymt. Hon tyckte så synd om alla unga pojkar som kom svårt sårade från Östfronten, många bara för att dö. Terboven hälsade på Fehmer på sjukhuset, stor uppställning och jag tror det var en orkester som spelade. Hon var gammal nu och orkade inte tänka mer på dessa sorgliga minnen. Jag fick en bok om Fehmer av henne.

Vad var det nu som hände?
Tre norrmän dog, de hade en radiostation i Flaskebekk, tror en hette Ivar Wahle. Hur många tyskar dog? Nån som vet mer om Sinsen som krigssjukhus??

TomJonas

Posts : 49
Join date : 2011-06-27

Back to top Go down

Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum