Norway during ww2 forum
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Bedste bog på norsk om krigsmånederne

3 posters

Go down

Bedste bog på norsk om krigsmånederne Empty Bedste bog på norsk om krigsmånederne

Post  K. Jørgensen Sat 3 May 2014 - 16:01

Hej!

Jeg er dansk og ny her i forummet, og jeg leder efter den bedste norske bog om krigsmånederne i 1940. Med "bedste" mener jeg en bog der er både detaljeret, rimeligt neutral, velskrevet og medrivende og behandler sagen fra begge sider - norsk og tysk. Den skal helst også bruge citater fra deltagerne på begge sider.

For norske læsere kan jeg anbefale en dansk bog, nemlig Ole Juuls "Den røde sne" (ikke at forveksle med samme forfatters roman "De røde enge"). Juul, der senere blev dansk frihedskæmper og en kendt forfatter, var i Finland under Vinterkrigen som korrespondent for Jydske Tidende. Han var kun 19-20 år. Da Vinterkrigen sluttede, tog han videre til Narvik og oplevede den tyske invasion. Han blev sat i fængsel af tyskerne, men undslap og flygtede til Sverige. Både skildringerne fra Finland og Norge er særdeles interessante.

En anden interessant bog er Svend Christensens "Sahara - Narvik - Brest", skrevet af en dansk fremmedlegionær der blev sendt til Narvik.

Håber nogen kan hjælpe mig her!

Bedste hilsner, K. Jørgensen

K. Jørgensen

Posts : 6
Join date : 2014-05-03

Back to top Go down

Bedste bog på norsk om krigsmånederne Empty 48 besøg og ingen svar? Hvad er problemet?

Post  K. Jørgensen Sat 10 May 2014 - 21:47

Kære venner!

Der må vel for h findes NOGEN bøger på norsk om det her?

Skal jeg virkelig købe Henrik O. Lundes bog? Men jeg kan jo læse norsk (hvilket jeg ikke engang er sikker på at Lunde kan). Er jeg virkelig nødt til at læse en engelsksproget bog, hovedsagelig baseret på en amerikansk bog fra 1950'erne (Zimke), for at lære om besættelsen af Norge?

Hvad er problemet? Er det her tabu i Norge, eller hvad sker der?

K. Jørgensen

Posts : 6
Join date : 2014-05-03

Back to top Go down

Bedste bog på norsk om krigsmånederne Empty Norsk tavshed

Post  K. Jørgensen Tue 13 May 2014 - 21:55

Okay, så prøver jeg på en anden måde.

Hvad findes der OVERHOVEDET af bøger på norsk som beskriver de militære kampe mod den tyske besættelse fra og med 9. april 1940?

I Danmark har nordmænd ry for at være tavse og alvorlige. Men jeg vidste sgu ikke at de kunne være SÅ tavse. Very Happy 

K. Jørgensen

Posts : 6
Join date : 2014-05-03

Back to top Go down

Bedste bog på norsk om krigsmånederne Empty Re: Bedste bog på norsk om krigsmånederne

Post  Mathieu Sat 24 May 2014 - 17:48

Hi,feld

One of the best books I have is "Fornebu, 9 april" by Cato Guhnfeldt. Realy a good book with many excenlent photos.

Hilsen,

Mathieu.

Mathieu

Posts : 25
Join date : 2008-03-06
Age : 56
Location : Sneek, Nederland

http://fokker-g1.nl

Back to top Go down

Bedste bog på norsk om krigsmånederne Empty Re: Bedste bog på norsk om krigsmånederne

Post  kaii Mon 26 May 2014 - 4:43

Dessverre viser nok dette at forumet ikke er så veldig aktivt for tiden...

Jeg er usikker på om det finnes noen virkelig god bok om hele felttoget i Norge som sådan, på norsk.

Noen bøker jeg har satt pris på selv:

- Geir H. Haarr's bok om invasjonen (på engelsk, usikker på om den er utgitt på norsk)
- Torkell hovland's biografi om General Fleischer beskriver kampene i Nord
- "Felttoget i Norge 1940" av Ivar Kraglund er en grei bok på norsk
- "9.april" av Tamelander/Zetterling gir kanskje et litt annet blikk på hendelsene
- "Felttoget" av Gen. Otto Ruge er selvsagt en interessant kilde, dog farget av at forfatteren nok har hatt behov for å rettferdiggjøre sine handlinger og beslutninger

Vil også sterkt anbefale "Redd Gullet" av Robert Pearson, en bok som tar for seg gulltransporten i April 1940.


Kai

kaii

Posts : 83
Join date : 2008-04-30
Location : London UK

Back to top Go down

Bedste bog på norsk om krigsmånederne Empty Re: Bedste bog på norsk om krigsmånederne

Post  K. Jørgensen Tue 3 Jun 2014 - 23:47

Hej.

Tak for de gode svar indtil videre! Jeg har selv haft travlt med andre ting, så jeg har først nu haft tid til at gå ind og tjekke.

Der sker vel en masse i Norge næste år op til den 9. april, vil jeg tro.

Her er en dansk bog om både Norge og Danmark op til besættelsestiden, hvis nogen vil prøve at se en ny vinkel på sagerne:

http://www.universitypress.dk/shop/den-lange-vej-2748p.html

Jeg har ikke selv læst den endnu, men den siges at være vældig god, og jeg tror ikke at nogen nordmænd vil have svært ved at læse den. Det er værre når vi prøver at tale sammen. Det plejede ellers ikke at være noget problem heller. Folk talte langsommere og tydeligere dengang, tror jeg.

Og her er en dansk bog med soldaterberetninger fra kampene i Sønderjylland, altså lige nord for grænsen til Tyskland:

http://antikvariat.net/get/search.cgi?id=utk1acrazp1j,2,0,24&qe=PIL77962

Desværre kunne vi ikke holde stand så længe som I. Det er der selvfølgelig en god undskyldning for, men alligevel var der mange danskere, der skammede sig og følte at Danmark havde svigtet sine norske brødre.

Venlig hilsen, K. Jørgensen

K. Jørgensen

Posts : 6
Join date : 2014-05-03

Back to top Go down

Bedste bog på norsk om krigsmånederne Empty Jylland

Post  kaii Fri 13 Jun 2014 - 4:05

Takk for gode tips!
Kampene på Jylland er et litt glemt kapittel i historien om andre verdenskrig, og Danmark har fått (etter min mening) litt ufortjent rykte for å ha overgitt seg helt uten kamp. For noen år siden hadde jeg glede av å få en omvisning på Jylland av en av de soldatene som sloss på Dansk side, og jeg fikk se de plassene det var kjempet, og fikk vite om frustrasjonen blant de Danske soldatene da de i timene før invasjonen ble nektet å innta sine forberedte stillinger.

Danmarks posisjon var jo en annen enn den Norske, ved at Tyskerne kunne marsjere inn over land, men samtidig forstår jeg at mange Dansker ikke er så fornøyd med resultatet.

Samtidig skal vi jo huske på at det er kapitler fra okkupasjonstiden hvor Danmark kommer betydelig bedre ut, i historisk lys, enn Norge -f.eks. Jødedeporteringene.


kaii

Posts : 83
Join date : 2008-04-30
Location : London UK

Back to top Go down

Bedste bog på norsk om krigsmånederne Empty Re: Bedste bog på norsk om krigsmånederne

Post  K. Jørgensen Sat 14 Jun 2014 - 20:53

Hej.

Realistisk set kæmpede Danmark nok så længe som man kunne forvente og forlange. Husk også på at England tydeligt havde sagt at Danmark ikke ville få nogen hjælp, mens Norge, Holland og andre ville få hjælp.

Det, man nok burde have gjort, var at sprænge flere jernbanebroer osv. i luften for at forsinke transporterne til Norge.

Jeg ved ikke hvor det kendt det er i Norge, men den eneste grund til, at Danmark blev besat, var at tyskerne manglede et sted at mellemlande undervejs til Norge, og det blev Aalborg.

Ellers er det store i Danmark for tiden 150-året for krigen mod Preussen og Østrig i 1864. Der var også mange nordmænd, svenskere og også nogle finner som meldte sig og kæmpede på dansk side. I efteråret kommer en stor tv-serie om krigen, som nok også vil blive set i Norge og Sverige. Der er en trailer her:

https://www.youtube.com/watch?v=hL9nX3UTAeg

Og lidt info her:

http://no.wikipedia.org/wiki/Andre_slesvigske_krig

Venlig hilsen K. Jørgensen

K. Jørgensen

Posts : 6
Join date : 2014-05-03

Back to top Go down

Bedste bog på norsk om krigsmånederne Empty Re: Bedste bog på norsk om krigsmånederne

Post  Sponsored content


Sponsored content


Back to top Go down

Back to top

- Similar topics

 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum