Norway during ww2 forum
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Svensk tilbud om at befri Norge for tyske tropper

2 posters

Go down

Svensk tilbud om at befri Norge for tyske tropper Empty Svensk tilbud om at befri Norge for tyske tropper

Post  K. Jørgensen Sun 18 Dec 2016 - 15:26

Hej, norske venner!

I mit fædreland Danmark har jeg af og til hørt den følgende lille historie, som jeg kunne ønske at få verificeret - eller aflivet.

Man siger at den svenske regering hen mod slutningen af anden verdenskrig tilbød at trænge de tyske tropper ud af Norge ved brug af den svenske hær.

Dette skal nordmændene have afvist med en bemærkning i stilen: "Nej tak, ingen svenske tropper på norsk jord. Så beholder vil hellere tyskerne."

Dette er jo nok blot en "folkelig fortælling". Men jeg undrer mig alligevel over om der kan være en sand historisk begivenhed bag den. I så fald vil jeg naturligvis meget gerne vide hvad den virkelige historie er.

(Historien minder i øvrigt lidt om hvad der skete på den danske ø Bornholm, syd for Skånes kyst. Her blev den tyske besættelse i 1945 afløst af en russisk besættelse, der varede næsten et år. Man siger at bornholmerne foretrak den tyske besættelse frem for den russiske.)

De bedste hilsner, K. Jørgensen

K. Jørgensen

Posts : 6
Join date : 2014-05-03

Back to top Go down

Svensk tilbud om at befri Norge for tyske tropper Empty Re: Svensk tilbud om at befri Norge for tyske tropper

Post  kaii Sun 19 Feb 2017 - 1:14

Hei,
det er riktig at den Svenske regjeringen kom med et tilbud til de Allierte i Mars 1945, om at 100 000 Svenske soldater kunne stilles tilgjengelig dersom det skulle komme til kamper mot Tyskernei Norge.

Jeg har aldri hørt at den Norske eksilregjeringen skal ha avvist dette direkte, men det er ikke usannsynlig at tilbudet fra Sverige kan ha blitt avvist + delvis fordi den Norske regjeringen håpet å unngå krigshandliner på Norsk jord. I tillegg stod det jo rundt 40 000 Norske soldater i Sverige, klare til å rykke inn (polititroppene).

Alle operative beslutninger vedrørende krigshandliner i Norge ville uansett blitt tatt av den Allierte Overkommandoen, i henhold til Militæravtalen av 28.Mai 1941, så Norske myndigheter ville uansett ha begrenset innflytelse på militære beslutninger, som jo evt bruk av Svenske tropper ville vært.

kaii

Posts : 83
Join date : 2008-04-30
Location : London UK

Back to top Go down

Back to top

- Similar topics

 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum