Norway during ww2 forum
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Trenger hjelp i bodø.

3 posters

Go down

Trenger hjelp i bodø. Empty Trenger hjelp i bodø.

Post  Frode Sun 28 Sep 2008 - 14:20

Da jeg synes det er litt dumt at alt som ligger nedgravd rundt i skoger og mark forsvinner med årene og ikke blir tatt vare på som minner for våre barn om en forferdelig tid under den 2 verdens krig,har heg gått til innkjøp av metall detektor og tenkte jeg skulle starte en ny hobby til kommende vår,lete etter og prøve og finne nedgravde tyske ting som hjelmer, belter, kors, diverse andre ting man kan grave opp og restaurere,i denne anledning trenger jeg hjelp fra eldre folk eller noen andre som vet plasser i Bodø og omegn som er verdt og undersøke med metaldetektor for og redde ting før det forsvinner helt!..ta gjerne kontakt med meg på mail jensenfrode@hotmail.com

på forhånd takk!

Frode

Posts : 2
Join date : 2008-09-28

Back to top Go down

Trenger hjelp i bodø. Empty Re: Trenger hjelp i bodø.

Post  Terje S Sun 28 Sep 2008 - 17:53

Du sier at du vil "redde" ting før de forsvinner helt. Hvordan tenkte du da å forvalte de tingene du eventuellt finner? Skal de stilles ut for offentligheten, eller skal de inngå i en høyst privat samling? Det er jo også høyst mulig at det dukker opp et problem med kulturminneloven, men der skal jeg absolutt ikke være for bombastisk. Men uansett så får du ha god skattejakt. ( Du får starte med å lese lokalhistoriske bøker, så finner du ut hvor de tyske soldatene hadde kaserner o.l. Da avgrenser du søkeområdet drastisk) Men som du sikkert skjønner, så håper jeg inderlig at eventuelle funn kommer allmenheten til nytte.
-terje s-

Terje S

Posts : 44
Join date : 2008-03-09

Back to top Go down

Trenger hjelp i bodø. Empty Re: Trenger hjelp i bodø.

Post  Frode Sun 28 Sep 2008 - 23:22

Vist man finner noe av interesse som er verdt og ta vare på har vi et kjempe fint krigshistorisk museum her i Bodø som er satt sammen av en gjeng flotte karer,tingene vil bli overlever dit for utstilling og oppbevaring og man er sikker på at di blir tatt godt vare på,for meg er det selve "jakta" på tingene som er spennende,nesten som og fiske i et fjellvann,man vet aldri når det biter eller hvor stor fisken er...

har lett en del rundt om i bodø og funnet små objekter som jeg har tatt vare på, men egentlig ikke av noe stor betydning så derfor starter jeg med metal detektor for og øke oddsen litt,men det er litt vanskelig og bare starte på måfå en plass derfor spør jeg i dette forumet om tips på hvor jeg kan starte!

Frode

Posts : 2
Join date : 2008-09-28

Back to top Go down

Trenger hjelp i bodø. Empty Re: Trenger hjelp i bodø.

Post  Atle M Wed 1 Oct 2008 - 20:48

Bare husk og spørre grunneier først frode Wink

Kulturminneloven er grei og følge den:

Kulturminnelovens kap. 4 har en nærmere beskrivelse av hva som forstås med kulturminner. Loven gjør et viktig juridisk skille mellom automatisk fredete kulturminner og andre kulturminner. Automatisk fredete kulturminner er kulturminner (fornminner) fra forhistorisk tid og middelalder inntil 1537, samiske kulturminner eldre enn 100 år og skipsfunn mv. eldre enn 100 år. I tillegg har vi kulturminner som er fredet etter spesielt vedtak.
for mynter gjelder innleveringsplikten når mynten er eldre enn år 1650.

Husk og sett deg inn i om det finnes fredede områder der du søker og ha en riktig spennende jakt! Smile Smile
Gled deg det er en spennende hobby du har valgt!

Atle M

Posts : 8
Join date : 2008-04-03
Age : 53
Location : Sotra

Back to top Go down

Trenger hjelp i bodø. Empty Re: Trenger hjelp i bodø.

Post  Sponsored content


Sponsored content


Back to top Go down

Back to top

- Similar topics

 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum