Norway during ww2 forum
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Begravelse av Tyske soldater i Bodø.

2 posters

Go down

Begravelse av Tyske soldater i Bodø. Empty Begravelse av Tyske soldater i Bodø.

Post  Festningsverk Sun 22 Jun 2008 - 22:59

Hei! Jeg har endel foto album fra Tyske soldater i Norge. I et av albumene så er det noen foto fra en begravelse av ca. 25 Tyske soldater i Bodø. Endel mener dette er foto av begravelsen fra omkomende fra hurtigruta "Prinsesse Ragnhild" som ble senket oktober 1940. Er det noen som kan hjelpe meg å bekrefte eller avkrefte dette? All info som kan bidra til en mulig avklaring er jeg meget takknemlig for.

Link til foto fra begravelsen: http://www.festningsverk.no/Begravelse.htm

På forhånd takk!

Festningsverk

Posts : 6
Join date : 2008-06-22

Back to top Go down

Begravelse av Tyske soldater i Bodø. Empty Re: Begravelse av Tyske soldater i Bodø.

Post  Bjørn Wed 25 Jun 2008 - 20:00

Hei!
Meget interessante bilder, mener å kjenne igjen kirkegården.
Det er meget mulig at dette er begravelse fra "Ragnhild". Uniformene til poilitifolkene kan tyde på at det var før 41/42.

Er det andre bilder fra Bodø der?

B.

Bjørn

Posts : 388
Join date : 2007-11-27
Age : 61
Location : Bodø

Back to top Go down

Begravelse av Tyske soldater i Bodø. Empty Re: Begravelse av Tyske soldater i Bodø.

Post  Festningsverk Wed 25 Jun 2008 - 23:05

Ja bildene er interessante. Det er flere foto fra Bodø hvis du klikker deg inn på: http://www.festningsverk.no/Okkupasjonen.htm

Velg foto fra bombingen av Bodø 1940. Vi legger ut foto fra arkivet vårt regelmessig. Har mange flere foto fra Bodø som kommer ut etter vært. Blant annet arestasjoner av motstandsfolk i Bodø. Så det kommer mer her.

Er enig med deg i politi uniformene, høres meget riktig ut.

Festningsverk

Posts : 6
Join date : 2008-06-22

Back to top Go down

Begravelse av Tyske soldater i Bodø. Empty Re: Begravelse av Tyske soldater i Bodø.

Post  Bjørn Thu 26 Jun 2008 - 18:40

Hei!
Finner ikke flere Bodø-bilder.. Er det "bombebildene" det er snakk om?
Er usedvanlig interessert i alle bilder fra Bodø! Gi et hint om når slike kan sees.

Har forøvrig vist bildene av begravelsen til en kompis, og vi er enige om nøyaktig lokalisering.

B.

Bjørn

Posts : 388
Join date : 2007-11-27
Age : 61
Location : Bodø

Back to top Go down

Begravelse av Tyske soldater i Bodø. Empty Re: Begravelse av Tyske soldater i Bodø.

Post  Festningsverk Thu 26 Jun 2008 - 22:44

Hei BJØRN!
Stemmer kun bombingen fra Bodø akuratt nå. Men det kommer mye mer, det tar bare litt tid å skanne. Det kommer endel fra østlandet først. Hvis du har informasjone om sabotører som ble arestert i Bodø så si i fra. Har noen foto som jeg skulle hvist litt mer om. Broer som er sprengt, og arest av 8-10 nordmenn i Bodø. Hvis du har info skrik ut.

Festningsverk

Posts : 6
Join date : 2008-06-22

Back to top Go down

Begravelse av Tyske soldater i Bodø. Empty Re: Begravelse av Tyske soldater i Bodø.

Post  Bjørn Fri 27 Jun 2008 - 13:49

Hei!
Jeg har noen informasjoner om noen arrestasjoner av den kategori du nevner, skal finne tak i det i min tykke KTB-bibel. Ellers var det et par større aksjoner rundtom for å finne tyvegods fra Effingham.

B.

Bjørn

Posts : 388
Join date : 2007-11-27
Age : 61
Location : Bodø

Back to top Go down

Begravelse av Tyske soldater i Bodø. Empty Re: Begravelse av Tyske soldater i Bodø.

Post  Festningsverk Sat 28 Jun 2008 - 1:10

Hei Bjørn!
Vi skal prioritere og legge ut foto fra arestasjon i Bodø. Det kommer tidligst om 10 dager, det er litt ferieavikling som hindrer selv det som er prioritert.......Skal si fra til deg.

Festningsverk

Posts : 6
Join date : 2008-06-22

Back to top Go down

Begravelse av Tyske soldater i Bodø. Empty Re: Begravelse av Tyske soldater i Bodø.

Post  Bjørn Sat 28 Jun 2008 - 14:13

Flott!
Kan si at det var en større aksjon 26.11.1941, der 7 gisler ble tatt på øyene rett rundt Bodø (Nordarnøy etc).
Dette ble muligens utført av marinesoldater, men usikkert.
Kunne det stemme med billedinnhold?

B.

Bjørn

Posts : 388
Join date : 2007-11-27
Age : 61
Location : Bodø

Back to top Go down

Begravelse av Tyske soldater i Bodø. Empty Re: Begravelse av Tyske soldater i Bodø.

Post  Festningsverk Tue 1 Jul 2008 - 23:42

Her er foto fra arrestasjon av nordmenn i Bodø. Det står i albumet fra Tyskeren som tok bildene at dette er Komunist "sabotører" i Bodø. Jeg har ikke mer info, men det er totalt 80 foto fra bodø så det er ingen tvil om at det var her han tjenestegjorde. Fint om du tar en titt. Kjempe flott hvis noen har info. Bildene er kun tilgjenglig via linken.

Link til arrestasjon i Bodø: http://www.festningsverk.no/Opprulling.htm

Festningsverk

Posts : 6
Join date : 2008-06-22

Back to top Go down

Begravelse av Tyske soldater i Bodø. Empty Re: Begravelse av Tyske soldater i Bodø.

Post  Bjørn Wed 2 Jul 2008 - 13:20

Hei!
Hmm, litt av ei nøtt!
Skal studere dem videre; men legger merke til relativt mye gran/furuskog. Det er det ikke så alt for mye av..
På den tiden var dessuten Bodø også inndelt i Bodin kommune, så "Bodø" var stort sett selve byen. Tviler på at dette er i datidens Bodø kommune..

Skal se litt videre.

B.

Bjørn

Posts : 388
Join date : 2007-11-27
Age : 61
Location : Bodø

Back to top Go down

Begravelse av Tyske soldater i Bodø. Empty Re: Begravelse av Tyske soldater i Bodø.

Post  Festningsverk Wed 2 Jul 2008 - 13:42

Hei igjen!
Flott hvis du kan se på det. Disse fotoene er ikke åpnet for andre en de som har linken med direkte adressse. Den er lagt ut på dette forumet og på Kysktfort forum. Venter med å offisielt åpne bildene til det er noe mer info. Jeg har erfaring med at tyske soldater skrev feil. Blant annet så står det Bodø, på et foto fra Narvik. Bilde nr. 2 i fra bombingen av bodø. Det er foresten et foto som ligger på NAUV: http://www.nuav.net/narvik.html

Kommer til å fjerne bilde nr 2 fra Bodø bombingen i dag på grunn av denne feilen. Vet du foresten om dette er foto som ble kopiert opp til mange soldater? Jeg ser at Bodø komune har også noen av de fotoene. Har selv et album med originalfoto på velox/Leonar fotopapir, UV testet som er 100% fra krigen. De fleste bildene har jeg ikke sett hos andre, men enkelte av de bildene fra bombingen.

Den Tyske soldaten som tok foto fikk jeg opplyst var i Magnor, Femundsmarka, og Nord Norge. Disse opplysningene stemmer det bekreftede bildematerillet som jeg har. Jeg er meget glad for alle inspill/tanker om dette.

Festningsverk

Posts : 6
Join date : 2008-06-22

Back to top Go down

Begravelse av Tyske soldater i Bodø. Empty Re: Begravelse av Tyske soldater i Bodø.

Post  Bjørn Fri 4 Jul 2008 - 11:48

Hei!
Vil tro at det finnes flere kopier rundtom, det var vanlig under krigen.
Reiser bort i dag til søndag, kommer med mer utfyllende info!

Hilsen bjørn

Bjørn

Posts : 388
Join date : 2007-11-27
Age : 61
Location : Bodø

Back to top Go down

Begravelse av Tyske soldater i Bodø. Empty Re: Begravelse av Tyske soldater i Bodø.

Post  Sponsored content


Sponsored content


Back to top Go down

Back to top

- Similar topics

 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum