Norway during ww2 forum
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Misjonshotellet Trondheim

+2
as
Magnum
6 posters

Go down

Misjonshotellet Trondheim Empty Misjonshotellet Trondheim

Post  TomJonas Fri 24 Feb 2012 - 12:35

Today the name of this Gestapo headquarter is Hotel Augustin.
Does anyone know if the cellar still have traces of the cells Gestapo used or has it been completely renovated?
Has anyone got photos or plans of the hotel??
Where were the offices of the Gestapo men and the rooms for interrogation? Is there still anything worth to see in the hotel, traces of the wartime.

TomJonas

Posts : 49
Join date : 2011-06-27

Back to top Go down

Misjonshotellet Trondheim Empty Re: Misjonshotellet Trondheim

Post  reidar Mon 18 Jun 2012 - 7:22

Hej TomJonas!
Svarar på svenska då jag vet att du är svensk.
Ska besöka Trondheim i sommar på min semester och om jag får tid över (har med mig en tonårsdotter) så tänkte jag besöka några nya platser med Rinnananknytning som jag ej besökt tidigare. Möjligtvis så ska jag ta mod till mig och gå in till det gamla gestapohotellet och fråga om det finns något kvar sedan ww2. Om så ska jag försöka att få dom visade. Hör av mig om det går bra!!

reidar

Posts : 44
Join date : 2010-10-25
Location : Sweden

Back to top Go down

Misjonshotellet Trondheim Empty Misjonshotellet Trondheim

Post  Magnum Mon 18 Jun 2012 - 17:44

Hej!
Ett restips ...
Ta en tur till Selbu och besök familjen Morsets grav vid kyrkan där och ta sen en tur upp till Østrungen, den plats där Oddmund stupade.
(Från kyrkan åker ni över den smala bron och tar sedan till vänster, där ni efter vägen passerar Klegset gård där familjen bodde).
http://no.wikipedia.org/wiki/Peder_Morset
//Magnum
Det finns idag inget kvar från WW2 på hotellet i Trondheim.

Magnum

Posts : 47
Join date : 2010-08-02

Back to top Go down

Misjonshotellet Trondheim Empty Re: Misjonshotellet Trondheim

Post  reidar Mon 18 Jun 2012 - 18:26

Hej Magnum!
Tack för tipset om Selbu och gravarna m.m. till Morsets Very Happy .
Brukar besöka Trondheim ca. 1 gång/år och då bl.a. besöka någon/några platser som på något sätt har anknytning till historien om ww2 i Tröndelag i allmänhet samt Henry Rinnan o Rinnanbanden i synnerhet.
Tack även för informationen om Misjonshotellet, då kan jag stryka det från besökslistan.

reidar

Posts : 44
Join date : 2010-10-25
Location : Sweden

Back to top Go down

Misjonshotellet Trondheim Empty Re: Misjonshotellet Trondheim

Post  Magnum Tue 19 Jun 2012 - 8:12

Hej!
Fler restips Smile
http://www.norsk-rettsmuseum.no/index.php
Norsk Rettsmuseum i Trondheim inneholder også historie fra nyere tid som kan få håret til å reise seg på besøkende. I okkupasjonsrommet finner man blant annet bevismaterieler i rettsaken mot torturisten Henry Oliver Rinnan, som ble dømt til døden i Trondheim for sine ugjerninger.

Karta och information över större minnesmärken/platser:
http://www.aftenposten.no/reise/article2830972.ece

/Magnum


Magnum

Posts : 47
Join date : 2010-08-02

Back to top Go down

Misjonshotellet Trondheim Empty Re: Misjonshotellet Trondheim

Post  reidar Tue 19 Jun 2012 - 11:59

Hej.
Tack....När det gäller mitt lilla Rinnan intresse så har jag besökt Norsk rettsmuseum 2ggr. Rustkammaren (bredvid domkyrkan), Rinnans bandekloster (Jonsvannsveien 46) samt Brattörgata 12b (Rinnans högkvarter mars-42 till feb-43). Som parantes kan jag nämna att i det som under kriget var en konfektionsaffär i Brattörgata ligger i dag en engelsk pub. Rinnan hade sitt högkvarter på övervåningen. Har även besökt en del andra platser som är relaterade till ww2 men inte direkt till "Lola".
Återigen tack för tipset! Tycker det är trevligt när man på detta diskusinsforum även kan hjälpa och tipsa varandra som är intresserade av ww2 i Norge Very Happy .

reidar

Posts : 44
Join date : 2010-10-25
Location : Sweden

Back to top Go down

Misjonshotellet Trondheim Empty Re: Misjonshotellet Trondheim

Post  Magnum Tue 19 Jun 2012 - 20:28

Hej!
Det är självklart att har man några restips så delar man med sig av dem Smile men nu är tyvärr mina tips i Trondheimstrakten slut Crying or Very sad
Vi får hoppas ni får bra väder när ni gör turen dit Exclamation
/Magnum

Magnum

Posts : 47
Join date : 2010-08-02

Back to top Go down

Misjonshotellet Trondheim Empty Re: Misjonshotellet Trondheim

Post  as Fri 22 Jun 2012 - 10:17

Har også brukt boka og nettsiden til å oppsøke alle de adresser som er nevnt. For oss som er sterkt interessert i dette emnet, er det spennende. Har ikke mye å tilføye, men Falstad fangeleir m. Falstadskogen kan være interessant. I følge I.Lind ble mennene fra Brattørgt 12 B skutt på Falstadskogen.
Søk på Falstadskogen på nettet, der finner du veibeskrivelse og info ang. dette stedet.
Jeg har også vært på Kristiansten festning i Trondheim by. Rinnan og hans folk ble henrettet der i 1947. Jeg vet ikke hvor, men retterstedet som ble benyttet til motstsndsfolkene ble IKKE benyttet, så vidt jeg vet.
Da blir det ganske spennende å gå rundt der å prøve å tenke seg til hvor det skjedde. Jeg har vel min egen teori...
Rett vest av festningen ligger Småbergan hvor Finn Hoff skjøt seg jan. 45, et eller annet sted..

I Fjordgata 19 holdt Haakon Odding til. Han var en av de siste 3-4 som ble løslatt fra fangenskap i 1957, sammen med Finn Knutinge Kaas og Kåre Moene(tror jeg) og muligens en til.
Noen som har info på Odding eller noen av de andre nevnte?
Vet litt om Kaas, men skulle gjerne visst mer..

as

Posts : 14
Join date : 2009-03-04

Back to top Go down

Misjonshotellet Trondheim Empty Re: Misjonshotellet Trondheim

Post  Kark Sun 5 Aug 2012 - 9:10

I Dagbladets bilag Magasinet sto 21.11.2011 artikkelen Rinnan-bandens hemmelige liv: http://www.dagbladet.no/2011/11/21/magasinet/henry_rinnan/rinnan-banden/19104670/

Her er det eit foto som visstnok viser kor Rinnan vart avretta. Eg veit ikkje kor pålitelig denne opplysninga er. Artikkelen er ganske bra, men inneheld ein god del store og små feil. Eg korrigerte somme i eit innlegg veka etter, sjå under.

Når det gjeld sjølmordet til Finn Hoff natt til 1. januar 1945, vart han i følgje politirapporten funne på ryggen "oppe i Småbergene, nord for Kaserenen (…) i stien omtrent på høyeste punkt i Småbergene, straks syd for utsiktssteinen".

Idar Lind


Rinnanbanden (innlegg i Magasinet)

I ein på mange måtar god artikkel om ”Rinnan-bandens hemmelige liv” har det snike seg inn ei handfull diskutabel informasjon. Noko hører til Rinnan-mytologien og stemmer ikkje med fakta eg har funne under arbeidet med boka ”Kvinnene i Rinnanbanden” (Samlaget 2011).
Den største feilen er påstanden om at vi berre har sikker kjennskap til to drap i hovudkvarteret Jonsvannsveien 46. Natt til 26. april 1945 vart ikkje berre Marie Arentz og Bjørn Bjørnebo drepne, men også motstandsmannen Dagfinn Frøyland. 18. juli 1944 vart bandemedlemmen Joralf Borgan likvidert av sine eigne, mens det første dødsofferet i huset trulig var den torturerte fangen Henry Wist, 16. desember 1943.
Historia om at lika av Arentz, Bjørnebo og Frøyland vart parterte fordi bandesjefen hadde forveksla dei tyske orda for likkiste og kasse, stemmer ikkje med opplysningar i eit avhør av den tyske offiseren som utleverte kassane, Otto Schilling.
To tradisjonelle misforståingar dreier seg om organiseringa av rettssakene. Trond Kvaale var ikkje ”rangert som nummer 25” i ”A-laget”. Litt tilfeldig fekk han dette nummeret i den første store saka. Mange med lågare nummer fekk mildare dommar enn Kvaale, og mange i den første saka fekk mildare dommar enn somme i den andre. Dei tiltalte var ikkje delte i eit A- og eit B-lag.
Det er langt frå sikkert at to i eksekusjonspelotongen som skaut Rinnan hadde lauskrut i geværa. I instruksen heitte det ”hvorav to kan være ladd med løs patron”, ikkje ”skal”. Eg har andrehands informasjon som kan tyde på at alle skaut med skarpt.
Ein detalj: Ifølgje landssvikarkivet var Henry Rinnan 159 cm, ikkje 161 cm

Kark

Posts : 21
Join date : 2010-11-25

Back to top Go down

Misjonshotellet Trondheim Empty Re: Misjonshotellet Trondheim

Post  Dolmen. Tue 21 Aug 2012 - 22:59

Heisan Kark.Kan du fortelle noe mer om episoden med parteringen av likene og hvorfor det måtte gjøres siden det ifølge Schilling ikke var språkvansker som var grunnen?Hvorfor beordret bandesjefen dette gjort?Det krevde jo mer arbeid i tillegg til påkjenningen på folkene som gjorde det selv om de tre neppe var av typen som fikk søvnløse netter etter dette.Ville det ikke være enklere å bruke tidligere metoder og dumpe likene i sjøen sammen med stein?
Dolmen.

Dolmen.

Posts : 31
Join date : 2010-09-26

Back to top Go down

Misjonshotellet Trondheim Empty Re: Misjonshotellet Trondheim

Post  reidar Wed 22 Aug 2012 - 0:15

Hej Dolmen.
Frågan var ställd till Kark men jag har undrat samma sak, därför skriver jag!
Den enda förklaringen som jag anser trovärdig är att liken hade legat flera timmar innan de skulle sänkas. Det innebär att de blev likstela (rigor mortis). Detta medförde att de blev väldigt svårhanterliga att transportera (som timmerstockar). Om man ville göra sig av med dom på det "traditionella" sättet hade man behövt vänta ytterligare några timmar tills likstelheten hade släppt, och det hade man inte tid med då man hade bråttom ivag på en ny aktion.
Detta är bara min egen lilla teori och inte något svar. Om liken hade legat rakt så hade man kanske ändå kunnat få ned dom i vanliga kistor, så frågan är kanske hur liken låg när likstelheten satte in. Därför undrar jag samma sak som du Dolmen.

reidar

Posts : 44
Join date : 2010-10-25
Location : Sweden

Back to top Go down

Misjonshotellet Trondheim Empty Re: Misjonshotellet Trondheim

Post  Dolmen. Wed 22 Aug 2012 - 0:44

Ja det er en grei teori Reidar.Det kan godt være at det var slik det foregikk.Jeg har selv vært nede i vaskerommet i bandeklosteret der disse personene ble tatt livet av og senere partert.Info som jeg har fått er at de brukte to gamle dørblar til å legge likene på før de hogg av armer og bein slik at ikke øksene skulle bli ødelagt og sløve hvis de traff betonggulvet under.En annen ting når det gjelder kistene eller rettere sagt kassene som ble brukt er at alle som har vært nede i kjelleren her vet at det ville vært nesten umulig å frakte kister i denne trappen.Den er så bratt og trang og svingete at jeg tror rett og slett at det hadde vært lettere og mer praktisk for guttene å få likene opp i mindre og mer håndterlige kasser.Mulig det var det Rinnan tenkte på da han beordret disse opp dit...?Ut ifra det jeg så da jeg var der så ville det ha vært veldig vanskelig å frakte/bære en kiste i full lengde på nesten to meter opp denne trappen for deretter å klare den 90 graders vinkelen det er når man kommer opp ved soverommet til Solveig Kleve.Men dette er bare teori fra min side.
Dolmen.

Dolmen.

Posts : 31
Join date : 2010-09-26

Back to top Go down

Misjonshotellet Trondheim Empty Re: Misjonshotellet Trondheim

Post  Kark Wed 22 Aug 2012 - 7:42

Dei tre drapa vart gjennomført i kjellaren og der måtte lika bli liggande, i og med at det var stor aktivitet i etasjen over på dagtid. Kassane som Otto Schilling sendte opp frå Misjonshotellet kom ikkje før seint neste dag. Da var lika stive og fekk ikkje plass. Avreisa med båt til Flatanger skulle skje neste morgon og kassane skulle senkast i sjøen, så det var umulig å vente til rigor mortis gav seg. Dette kan ta fleire døgn. Derfor hasta det med å få lika ned i kassane, noko som var grunnen til parteringa.

Ifølgje Schilling sendte han kassar som sto på gårdsplassen til Misjonshotellet. Kor store dei var, var litt tilfeldig. Ingen ting tyder på at Rinnan hadde tenkt gjennom dette. Om det hadde dukka opp kassar/kister som var store nok for lika, men som ikkje kom ned og opp den bratte og svingete trappa, hadde det vore ei enkel sak å bera lika opp og legge dei i kassene der.

Dolmen: Soverommet til Solveig Kleve var ikkje ved trappa, men innafor kjøkkenet. Dette er i dag ein del av stua, veggen er tatt bort.

Kark

Posts : 21
Join date : 2010-11-25

Back to top Go down

Misjonshotellet Trondheim Empty Re: Misjonshotellet Trondheim

Post  Dolmen. Wed 22 Aug 2012 - 9:00

Mange takk for infoen Kark.Visste ikke dette om soverommet,trodde det var der hvor dagens soverom er.
Dolmen.

Dolmen.

Posts : 31
Join date : 2010-09-26

Back to top Go down

Misjonshotellet Trondheim Empty Re: Misjonshotellet Trondheim

Post  reidar Wed 22 Aug 2012 - 15:52

Dolmen. wrote:Ja det er en grei teori Reidar.Det kan godt være at det var slik det foregikk.Jeg har selv vært nede i vaskerommet i bandeklosteret der disse personene ble tatt livet av og senere partert.Info som jeg har fått er at de brukte to gamle dørblar til å legge likene på før de hogg av armer og bein slik at ikke øksene skulle bli ødelagt og sløve hvis de traff betonggulvet under.En annen ting når det gjelder kistene eller rettere sagt kassene som ble brukt er at alle som har vært nede i kjelleren her vet at det ville vært nesten umulig å frakte kister i denne trappen.Den er så bratt og trang og svingete at jeg tror rett og slett at det hadde vært lettere og mer praktisk for guttene å få likene opp i mindre og mer håndterlige kasser.Mulig det var det Rinnan tenkte på da han beordret disse opp dit...?Ut ifra det jeg så da jeg var der så ville det ha vært veldig vanskelig å frakte/bære en kiste i full lengde på nesten to meter opp denne trappen for deretter å klare den 90 graders vinkelen det er når man kommer opp ved soverommet til Solveig Kleve.Men dette er bare teori fra min side.
Dolmen.


Tack Dolmen för intressant information angående bland annat trappan i Jonsvannsveien 46. Själv har jag bara tittat på huset från utsidan vid ett av mina besök i Trondheim.

reidar

Posts : 44
Join date : 2010-10-25
Location : Sweden

Back to top Go down

Misjonshotellet Trondheim Empty Re: Misjonshotellet Trondheim

Post  Dolmen. Wed 22 Aug 2012 - 17:28

Ingenting å takke for Reidar,det ble jo bare teorier fra min side så jeg tror vi holder oss til Karks forklaring.
Dolmen.

Dolmen.

Posts : 31
Join date : 2010-09-26

Back to top Go down

Misjonshotellet Trondheim Empty Re: Misjonshotellet Trondheim

Post  Kark Fri 24 Aug 2012 - 23:03

Eg har no lagt ut detaljert informasjon om Jonsvannsveien 46 i perioden 1943-45: http://rinnanbanden.no/?s=Jonsvannsveien%2046

Idar Lind

Kark

Posts : 21
Join date : 2010-11-25

Back to top Go down

Misjonshotellet Trondheim Empty Re: Misjonshotellet Trondheim

Post  TomJonas Sat 13 Oct 2012 - 21:56

Likstelheten verkar nå sitt maximum efter ca 10-14 timmar.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Likstelhet

Jag vet inte hur det passar in i tidsförloppet, men de döda låg väl över natten kanske innan psykopaten Rinnan bestämt sig.

TomJonas

Posts : 49
Join date : 2011-06-27

Back to top Go down

Misjonshotellet Trondheim Empty Re: Misjonshotellet Trondheim

Post  Sponsored content


Sponsored content


Back to top Go down

Back to top

- Similar topics

 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum