Norway during ww2 forum
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Trondheim

4 posters

Go down

Trondheim Empty Trondheim

Post  TomJonas Mon 27 May 2013 - 11:18

Jag planerar ett besök i Trondheim i t.ex. september för att studera krigshistorien.
Vad ska jag se?
Rinnans alla adresser.
Hjemmefrontmuseet.
U-båtshamnen.
Fastningen vid inloppet av Trondheimsfjorden.
Viken där Tirpitz ankrade

Vad mer.
Finns det nån lämplig skrift om ämnet?

TomJonas

Posts : 49
Join date : 2011-06-27

Back to top Go down

Trondheim Empty Re: Trondheim

Post  reidar Tue 28 May 2013 - 4:35

Hej! förrutom det du redan nämnt så skulle jag varmt rekommendera Norsk Rettsmuseum!! De har mycket som har med Rinnan att göra. Dessutom har de en hel del om WW2 i Norge! De har en egen hemsida samt att de finns på facebook!!!

reidar

Posts : 44
Join date : 2010-10-25
Location : Sweden

Back to top Go down

Trondheim Empty Re: Trondheim

Post  as Sat 1 Jun 2013 - 12:27

Har du tilgang til bil, vil jeg anbefale Hegra festning øst av Stjørdal. Her sloss de til langt uti mai i 1940.
Enda lenger nord, ikke langt fra Levanger, ligger Falstad fangeleir og Falstadskogen. Du passerer ankerplassen til Tirpitz på vei dit.
Søk på Falstad på nettet, bra og informativ hjemmeside!

as

Posts : 14
Join date : 2009-03-04

Back to top Go down

Trondheim Empty Re: Trondheim

Post  TomJonas Mon 3 Jun 2013 - 10:16

Tack för alla tips.
Jag åker nog bil via Storlien och passerar väl då i närheten av Falstad.
Finns huset där Rinnan växte upp i Levanger kvar?

Vad hette fästningen vid mynningen av Trondheimsfjorden??

Orkla ligger väl också i närheten. Finns nåt kvar att se?

Finns det ingen litteratur specifikt om Trondheim under kriget?

TomJonas

Posts : 49
Join date : 2011-06-27

Back to top Go down

Trondheim Empty Re: Trondheim

Post  as Mon 3 Jun 2013 - 16:30

Med bil via Storlien, passerer du Hegra festning, m museum; synes det er et must see . Falstad blir mot nord når du kommer til Stjørdal ca 45 minutter kjøring.
Jeg vet at det er et kystfort ute i Trondheimsfjorden. Tror ikke det var særlig aktivt i 1940. Men jeg tror at kanonen(e) der ute stammer fra krysseren Gneisenau ( søsterskip til Scharnhorst) da den skulle opprustes fra 260mm til 380 mm. Er på gyngende grunn, har ikke vært der selv men håper at andre kan evt. tipse deg mer!

as

Posts : 14
Join date : 2009-03-04

Back to top Go down

Trondheim Empty Re: Trondheim

Post  Admin Sun 16 Jun 2013 - 21:54

Jeg mener at Gneisenau ikke skulle ha nye kanoner, men rett og slett skulle avskrives etter skader påført under et alliert bombetokt. To av kanontårnene ble demontert og fraktet til Norge. Et havnet på Fjell utenfor Bergen, det andre på Austrått utenfor Trondheim. Vil ikke vedde huset mitt på det, men tror kanonene var 280 mm. Det var snakk om trippeltårn med en rekkevidde på 3-4 mil.
<div id="<%= overlayId %>" class="_mp3rocket_overlay_style" style="left: <%= overlayLeft %>; top: <%= overlayTop %>; width: <%= overlayWidth %>; height: <%= overlayHeight %>"></div>

Admin
Admin

Posts : 138
Join date : 2007-11-21
Age : 53

https://nuav.forumotion.com

Back to top Go down

Trondheim Empty Re: Trondheim

Post  as Fri 21 Jun 2013 - 16:02

Du har selvfølgelig helt rett. C-tårnet (Caecar) ble montert på Austråt. Kaliber 283 mm. Mer info finnes på nettet.

as

Posts : 14
Join date : 2009-03-04

Back to top Go down

Trondheim Empty Re: Trondheim

Post  Sponsored content


Sponsored content


Back to top Go down

Back to top

- Similar topics

 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum