Norway during ww2 forum
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Max manus filmen, noen kommentarer?

+4
AltforNorge
Simon
Bob Pearson
Admin
8 posters

Go down

Max manus filmen, noen kommentarer? Empty Max manus filmen, noen kommentarer?

Post  Admin Thu 8 Jan 2009 - 18:47

Jeg har ennå ikke sett filmen, men er overrasket over at ingen her inne diskuterer den. Var det feil, mangler eller typiske "goofs" med filmen, eller var den 100% perfekt?
Selv har sett på klippene der de de marsjeren ned Karl Johan. I klippene jeg så var det mange som bar hjelmen på skakke, altså tippet den langt bakover. Noe slikt ville selvfølgelig ikke bli akseptert i en virkelig parademarsj i den tyske hær under andre verdenskrig. De var svært nøye på at alle skulle bære uniform og hjelm på skikkelig vis.
Ellers kjenner jeg til at det under innspillingen oppstod et rart fenomen mellom statistene. Selv om mange var fra den samme arbeidsplassen i det virkelige liv, søkte folk seg til hver "sin" gruppe, dvs. at "tyskere" søkte sammen, sivilister til sin gruppe og motstandsfolk til sin! Det var til og med forskjell mellom offiserer og menige, der offiserene søkte til hverandre og holdt avstand til de menige! Rart fenomen, spør dere meg!
Kurt Monsen

Admin
Admin

Posts : 138
Join date : 2007-11-21
Age : 53

https://nuav.forumotion.com

Back to top Go down

Max manus filmen, noen kommentarer? Empty Max Manus

Post  Bob Pearson Thu 8 Jan 2009 - 19:25

Kurt,

I have an article on Max manus, which might be of interested to NUAV readers, but at 11 pages long it is too big for the website. Is it possible to post it somehow so others can read it?

Cheers,

Bob
Bob Pearson
Bob Pearson

Posts : 333
Join date : 2008-03-06
Age : 64
Location : Ipswich - England

Back to top Go down

Max manus filmen, noen kommentarer? Empty Re: Max manus filmen, noen kommentarer?

Post  Simon Thu 8 Jan 2009 - 19:48

One little thing i noticed was that the StugIIIG in the Donau by the docks part of the film still had it's Norwegian green paint scheme. Nice to see the Hotchkiss tank included though.

Simon

Posts : 35
Join date : 2008-03-25

Back to top Go down

Max manus filmen, noen kommentarer? Empty Re: Max manus filmen, noen kommentarer?

Post  AltforNorge Thu 8 Jan 2009 - 20:32

After reading the books by Manus, I really can't see why they incorrectly had to let Manus participate in fighting with the Russians. According to his own book, they had guard-duty and never took part i any fights.
AltforNorge
AltforNorge

Posts : 346
Join date : 2008-03-08
Age : 70
Location : Møre og Romsdal

Back to top Go down

Max manus filmen, noen kommentarer? Empty Re: Max manus filmen, noen kommentarer?

Post  Bjørn Fri 9 Jan 2009 - 14:55

Hello!
Like Admin, I have not seen the movie yet, but will do so soon,
one question: there are several pictures of the soldiers marcling down Karl Johan. Is this supposed to be in April 1940, or later?? Where the Storting building has a swastika flag, and a huge "V" banner, "Tyskland seirer på alle fronter"?

AltForNorge: This about Finland has been debated in several forums. My guess is that they wanted to "pimp up the film".

B-

Bjørn

Posts : 388
Join date : 2007-11-27
Age : 61
Location : Bodø

Back to top Go down

Max manus filmen, noen kommentarer? Empty Re: Max manus filmen, noen kommentarer?

Post  T-34-85 Sat 17 Jan 2009 - 3:09

Folk flest som vet lite om andre verdenskrig roser Max Manus filmen opp i skyene.
Selv ble jeg faktisk litt skuffet.
SPOILERE!!!

Finland biten var jo grei nok, helt til Max Manus i god rambostil og på egen hånd stormet en Russisk maskingevær stilling, en av Russerne slipper unna og Max Manus sprinter etter, tar igjen mannen og dreper han i nevekamp....

Som om ikke det var nok så er det også en episode hvor Max Manus flykter på sykkel.
Først meier han ned et lasteplan med Tyskere, så uten å lade om og mens han er på sykkel blir han jaget av en motorsykkel med en påmontert MG.
Mannen i sidevogna skyter med MG'en, men treffer kun sykkelen til Max.
Max skyter så under armen og treffer begge de 2 på motorsykkel i hodet....
Ikke engang Rambo kunne gjort det bedre.

Skal man lage en film for å hedre en motstandsmann, kan man godt la være og overdrive så mye at det blir urealistisk.

Andre småting jeg la merke til, kun sett filmen en gang.

Mitraljøsen Russerne bruker var ikke en Maxim1910.
StuG'en hadde Norske farger, hvor mye hadde det kostet effect teamet og male den om ved hjelp av data?
Messerschmittene som fløy over Oslo hadde ikke BF-109 lyd i motoren, hvor vanskelig kunne det vært og bruke riktig lydklipp?
Badenweiler marsch? Nå er ikke jeg noen ekspert på hvem som spilte vilken sanger, men jeg har kun hørt SS spille Badenweiler Marsh, mulig Wehrmacht også spilte den i sine parader.
Men hvis ikke kunne de like gjerne spilt Sieg heil Viktoria?

Kun sett filme en gang, og den ga en skikkelig bismak.

T-34-85

Posts : 1
Join date : 2009-01-17

Back to top Go down

Max manus filmen, noen kommentarer? Empty Re: Max manus filmen, noen kommentarer?

Post  Plum Sat 28 Feb 2009 - 20:04

Da jeg så "Max Manus" hadde jeg overhodet ingen forventninger, nettopp fordi jeg ikke ante hvem Max Manus var, ei heller de andre gutta nevnt i filmen. Nå kan det ha vært en glipp fra min barndoms skoleundervisning (husker ikke hva vi lærte, bare vagt om Gutta på Skauen og MILORG), eller det faktum at jeg tidligere ikke har vært interessert i mostandshistorien vår.

Det mest positive med filmen var at jeg faktisk fikk lyst til å finne ut hvem disse folka var, og nå i ettertid så kan jeg se filmen i et mer kritisk lys. Jeg syns fortsatt det er en god film, men småting irriterer meg en smule. Men hvis den kan oppfordre folk til å ta en titt bak i historien vår, så har den i det minste oppnådd noe godt.

Men som sagt, dette kommer fra meg, som er en ung jente og som tidligere ikke har vært interessert i dette emnet. Kommer nok til å se den igjen når den kommer på DVD til sommeren.

Plum

Posts : 7
Join date : 2009-02-25
Location : Colchester, United Kingdom

Back to top Go down

Max manus filmen, noen kommentarer? Empty Re: Max manus filmen, noen kommentarer?

Post  TomJonas Wed 29 Jun 2011 - 21:02

Jag blev mycket besviken på filmen.
Alla roller var besatta med helt fel personer. Ingen motsvarade mina föreställningar om hur de såg ut, sabotörer, Fehmer och andra. Och inga större skådespelare precis.
Handlingen var "sådär" och jag fick en dåligt textat version, norskan var helt obegriplig.
Den danska "Flammen och Citronen" var oändligt mycket bättre.

Nu får jag hela Norge på mej för att jag inte uppskattade deras klenod.

TomJonas

Posts : 49
Join date : 2011-06-27

Back to top Go down

Max manus filmen, noen kommentarer? Empty Re: Max manus filmen, noen kommentarer?

Post  Bjørn Thu 30 Jun 2011 - 16:07

Hei!
Så filmen sammen med min fader, som er født i 1930. Han reagerte på måten de snakket på - ord og uttrykk, og mente at "man snakket ikke slik på den tiden". Mulig han har rett, hva vet jeg.

B.

Bjørn

Posts : 388
Join date : 2007-11-27
Age : 61
Location : Bodø

Back to top Go down

Max manus filmen, noen kommentarer? Empty Re: Max manus filmen, noen kommentarer?

Post  Sponsored content


Sponsored content


Back to top Go down

Back to top

- Similar topics

 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum