Norway during ww2 forum
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Hvem er den norske offiseren til venstre i dette bildet?

+2
Lars B
Glenn
6 posters

Go down

Hvem er den norske offiseren til venstre i dette bildet? Empty Hvem er den norske offiseren til venstre i dette bildet?

Post  Glenn Sun 15 Feb 2009 - 17:21

Hentet fra bildene som Bundesarkiv har lagt ut på wikipedia;

Hvem er den norske offiseren til venstre i bildet?

Det ligner da fælt på General Laake? Men i så fall, hva gjør han i uniform sammen med tyskere, nesten to uker etter sin avgang?

Glenn

Posts : 5
Join date : 2009-02-15
Location : Akershus

Back to top Go down

Hvem er den norske offiseren til venstre i dette bildet? Empty Re: Hvem er den norske offiseren til venstre i dette bildet?

Post  Bjørn Mon 16 Feb 2009 - 14:35

Hmmm..
Greier ikke å se noe bilde?

B.

Bjørn

Posts : 388
Join date : 2007-11-27
Age : 61
Location : Bodø

Back to top Go down

Hvem er den norske offiseren til venstre i dette bildet? Empty Re: Hvem er den norske offiseren til venstre i dette bildet?

Post  Glenn Mon 16 Feb 2009 - 15:00

Merkelig, funker bra hos meg - klikk på linken under -

Hvem er den norske offiseren til venstre i bildet? (dette er en link)

Prøver å legge ut bildet med direktelink her:

Hvem er den norske offiseren til venstre i dette bildet? Athene-55g8avlh0co10xhq62ff_layout

Opplysningene forøvrig er:
Original title: Ein deutscher Soldat im Gespräch mit einem Norweger.
Archive title: Norwegen.- Deutscher Soldat und norwegischer Offizier mit Pfeifen
Dating: 23. April 1940
Photographer: Ehlert, Max
Origin: Bundesarchiv

Glenn

Posts : 5
Join date : 2009-02-15
Location : Akershus

Back to top Go down

Hvem er den norske offiseren til venstre i dette bildet? Empty Re: Hvem er den norske offiseren til venstre i dette bildet?

Post  Bjørn Tue 17 Feb 2009 - 13:46

Beklager, min feil - så ikke hyperlinken...
Det kan likne på Laake, men er for usikker til å kunne si det 100%.
Hva mener andre???

B.

Bjørn

Posts : 388
Join date : 2007-11-27
Age : 61
Location : Bodø

Back to top Go down

Hvem er den norske offiseren til venstre i dette bildet? Empty Re: Hvem er den norske offiseren til venstre i dette bildet?

Post  AltforNorge Tue 17 Feb 2009 - 21:31

Hvis dette er Laake, hvorfor bærer han ikke generalsuniform?
AltforNorge
AltforNorge

Posts : 346
Join date : 2008-03-08
Age : 70
Location : Møre og Romsdal

Back to top Go down

Hvem er den norske offiseren til venstre i dette bildet? Empty Re: Hvem er den norske offiseren til venstre i dette bildet?

Post  AltforNorge Tue 17 Feb 2009 - 21:32

Er ikke han som er avbildet "Major"
AltforNorge
AltforNorge

Posts : 346
Join date : 2008-03-08
Age : 70
Location : Møre og Romsdal

Back to top Go down

Hvem er den norske offiseren til venstre i dette bildet? Empty Re: Hvem er den norske offiseren til venstre i dette bildet?

Post  Glenn Wed 18 Feb 2009 - 0:29

AltforNorge wrote:Er ikke han som er avbildet "Major"

Jo, jeg ser det samme som du, men er ikke skulderklaffene purt gull?

Og ta en titt på dette bildet (Øystein Mølmen, "Krigen 1940-45", side 31)

Hvem er den norske offiseren til venstre i dette bildet? GenLaake

Sammenlign posituren. Et skrått blikk, med hodet på skakke. På den andre siden så er båndet om luen helt forskjellig fra offiseren på bildet fra Bundesarchiv. Jeg er enig i innvendingene til "AltForNorge", men offiseren på bildet i Bundesarchiv er så lik de bilder jeg har sett av Laake at jeg puster ikke ut før noen kan si - "å, det der er major si og så fra...."

Glenn

Posts : 5
Join date : 2009-02-15
Location : Akershus

Back to top Go down

Hvem er den norske offiseren til venstre i dette bildet? Empty Re: Hvem er den norske offiseren til venstre i dette bildet?

Post  AltforNorge Wed 18 Feb 2009 - 0:57

Jeg mener å se at "rendene" rundt kepien på siste bilde er av gull og at rendene rundt kepien på bildet der det ble stilt spørsmål om det var Gen Laake er av sølv.
AltforNorge
AltforNorge

Posts : 346
Join date : 2008-03-08
Age : 70
Location : Møre og Romsdal

Back to top Go down

Hvem er den norske offiseren til venstre i dette bildet? Empty Re: Hvem er den norske offiseren til venstre i dette bildet?

Post  Bjørn Wed 18 Feb 2009 - 14:16

Hei!
Jeg må innrømme at jeg er i stuss her, som det heter.
Generaler før invasjonen hadde fra 1 til 3 femspissede stjerner samt bredt gullbånd på kragen, samt en smal og fra 1-3 gyldne striper på kepien.

B.

Bjørn

Posts : 388
Join date : 2007-11-27
Age : 61
Location : Bodø

Back to top Go down

Hvem er den norske offiseren til venstre i dette bildet? Empty Re: Hvem er den norske offiseren til venstre i dette bildet?

Post  Lars B Thu 19 Feb 2009 - 16:39

No er ikkje augene mine lenger så gode som før, og kanskje ikkje teljeferdigheten heller, men eg får ikkje stjernene på kragen til å bli femtakka. På min skjerm vert det trekantar.

Lars B

Posts : 11
Join date : 2008-03-08

Back to top Go down

Hvem er den norske offiseren til venstre i dette bildet? Empty Re: Hvem er den norske offiseren til venstre i dette bildet?

Post  Bjørn Thu 19 Feb 2009 - 18:41

Hei!
Samme her, synes heller ikke stjernen ser femtakket ut.
Nesten irriterende at man ikke skulle greie å identifisere den offiseren.


I Oslo, etter at regjering og generalstab stakk av, var det en pensjonert offiser på Akershus, som hadde vært intendant. Han var vel den høyeste militære representant i Oslo da tyskerne kom. Kan det være ham?
Har ikke navnet i hodet nå.

B.

Bjørn

Posts : 388
Join date : 2007-11-27
Age : 61
Location : Bodø

Back to top Go down

Hvem er den norske offiseren til venstre i dette bildet? Empty Re: Hvem er den norske offiseren til venstre i dette bildet?

Post  AltforNorge Fri 20 Feb 2009 - 1:02

"Trekanta" - Kan det vere ei lyre, dvs dirigenten i Divisjonsmusikken? Basketball
AltforNorge
AltforNorge

Posts : 346
Join date : 2008-03-08
Age : 70
Location : Møre og Romsdal

Back to top Go down

Hvem er den norske offiseren til venstre i dette bildet? Empty Re: Hvem er den norske offiseren til venstre i dette bildet?

Post  Bjørn Fri 20 Feb 2009 - 15:36

Der sa du noe!
Skal tro om det går an å forstørre dette merket?

B.

Bjørn

Posts : 388
Join date : 2007-11-27
Age : 61
Location : Bodø

Back to top Go down

Hvem er den norske offiseren til venstre i dette bildet? Empty Hvem er den norske offiseren til venstre i dette bildet?

Post  Bob Pearson Tue 3 Mar 2009 - 1:12

Looking at the second picture with General Laake, does anyone recognise the Norwegian Lt Col who is standing behind the German officer? The Norwegian officer is wearing a black armband. he lloks remarkably like John Rognes, but of course he was only a Captain at the time.

Bob
Bob Pearson
Bob Pearson

Posts : 333
Join date : 2008-03-06
Age : 64
Location : Ipswich - England

Back to top Go down

Hvem er den norske offiseren til venstre i dette bildet? Empty Re: Hvem er den norske offiseren til venstre i dette bildet?

Post  pak Fri 8 May 2009 - 17:02

Hei!

Hvem er den norske offiseren til venstre i bildet?

Jeg har spurt en kompis som kan mye om uniformer, og jeg lurte på om personen kanskje var musiker.
Dette er hans svar:

Ja, må være en musikantuniform. Skulderklaffene er helt feil i forhold til alt jeg alt norsk militært jeg har sett -- ikke det at det norske forsvaret hadde skulderklaffer som offisers-distinksjoner da heller.
Og, ikke knapp med riksvåpen på lua.

Nei, kan ikke være militær, han der.

pak

Posts : 13
Join date : 2008-08-15

Back to top Go down

Hvem er den norske offiseren til venstre i dette bildet? Empty Re: Hvem er den norske offiseren til venstre i dette bildet?

Post  Bjørn Sun 10 May 2009 - 17:09

Hei!
Interessant... hadde ikke tenkt den tanken.

Hilsen bjørn

Bjørn

Posts : 388
Join date : 2007-11-27
Age : 61
Location : Bodø

Back to top Go down

Hvem er den norske offiseren til venstre i dette bildet? Empty Re: Hvem er den norske offiseren til venstre i dette bildet?

Post  Sponsored content


Sponsored content


Back to top Go down

Back to top

- Similar topics

 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum