Norway during ww2 forum
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

norske mtb på shetland

2 posters

Go down

norske mtb på shetland Empty norske mtb på shetland

Post  Johnsen Sun 25 Apr 2010 - 21:38

søker informasjon om di norske motor torpedo båtene som var stasjonert på shetland ifra rundt 1942 til 44.
liste på mtb båtene. og liste på norske marine soldater som tjenestegjorde på MTB under andre verdenskrig. om det finnes noe opplysninger om dette da.
funnet ut at mtb626 og 620 var stasjonert der og at di muligens hadde blitt senket der?
lurer på dette siden min bestefar var på en mtb under andre verdenskrig og vil finne ut hvilken båt det var og noe om hvilke oppdrag han hadde vert med på.
min far har fortalt at di hadde senket en tank båt og at di hadde blitt beskutt av tyskere. og at min bestefar var baugskytter og hadde blitt såret under angrepet.
han hadde og vert på 2 mtb båter som hadde brent opp og han da hadde mistet alt av eiendeler.
han hadde også kjørt convoier i begynnelsen av krigen.
hadde vert innteresangt om det var noen som viste noe om dette.. googla ganske mye men ikke funnet stort som har hvert til hjelp.
mvh P. Johnsen

Johnsen

Posts : 3
Join date : 2010-04-25

Back to top Go down

norske mtb på shetland Empty norske mtb på shetland

Post  hoh Mon 26 Apr 2010 - 22:59

Hei.
Det første du må gjøre er å skaffe deg boka "Angrep i skjærgården" av Jon Rustung Hegland, enten på bibliotek eller fra antikvariat. Der vil du finne oversikt over båter og mannskap. Hvilke båter og oppdrag den enkelte deltok på er verre. Da må du få tak i eventuelle ops-rapporter og rulleblad, hvis de finnes ennå (Riksarkivet).

mvh hoh

hoh

Posts : 20
Join date : 2008-07-13

Back to top Go down

norske mtb på shetland Empty Re: norske mtb på shetland

Post  Johnsen Tue 27 Apr 2010 - 19:37

tusen takk da skal jeg prøve på det Very Happy

Johnsen

Posts : 3
Join date : 2010-04-25

Back to top Go down

norske mtb på shetland Empty Re: norske mtb på shetland

Post  Johnsen Tue 27 Apr 2010 - 22:41

noen her som har et avisutklipp ifra sarpsborg avisa er nok en god del år siden men. bestefar hadde vist gjort et intervju om sin tjeneste på de norske mtb.

Johnsen

Posts : 3
Join date : 2010-04-25

Back to top Go down

norske mtb på shetland Empty Re: norske mtb på shetland

Post  Sponsored content


Sponsored content


Back to top Go down

Back to top

- Similar topics

 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum