Norway during ww2 forum
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Fangeleirer på Helgeland - "Russeleirer"

2 posters

Go down

Fangeleirer på Helgeland - "Russeleirer" Empty Fangeleirer på Helgeland - "Russeleirer"

Post  Medved Thu 22 Oct 2009 - 23:23

Ca. 2 km sør for Trofors i Grane kommune lå det en leir for russiske krigsfanger. Finnes det noen som har opplysninger om denne leiren, ev. tips om hvor jeg kan søke informasjon om denne?

Svært takknemlig for alle tips!

Medved

Posts : 1
Join date : 2009-10-22

Back to top Go down

Fangeleirer på Helgeland - "Russeleirer" Empty Sovjetiske krigsfanger ved Trofors

Post  rus Fri 23 Oct 2009 - 13:34

Hei
Jeg har ikke så mye informasjon om krigsfangene der. Men litt finnes jo. På en tysk liste over fangeleirer per 1.4.1945, så står Trofors oppført med 14 krigsfanger. De arbeider med tømmerhogst og ligger under Organisation Todts 185 bataljon, 2. Kompani.

Men mer interessant er de sovjetiske krigsfanger som kom 15 april 1945. Da kom 429 fanger fra Dolstad kirke. Etter freden var 74 av disse syke. De bodde i fire brakker og hadde elendige forhold. Ligningssekretær Andal ble oppnevnte til tillitsmann for leiren. Alt dette står i en rapport som er gjengitt i Leiv Kreybergs bok: Kast ikke kortene, s. 169-170. Det er dr. Chr Borgen og diakon Leiv Fosmo som skriver dette 23. Mai 1945.

Jeg kan skanne sidene til deg og sende som e-post.

Tror at jeg har en avisartikkel også, skal lete.

Har du info på fanger, så er jeg veldig interessert.
Arbeider nå for Narviksenteret med å samle informasjon om alle sovjetiske krigsfanger i Nord-Norge.

www.sovjetiske-krigsfanger.no

Michael

rus

Posts : 20
Join date : 2008-03-07
Location : Bergen

http://www.sovjetiske-krigsfanger.no

Back to top Go down

Back to top

- Similar topics

 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum