Norway during ww2 forum
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Serbisk fangeleir i Karasjok - mer info ønskes

2 posters

Go down

Serbisk fangeleir i Karasjok - mer info ønskes Empty Serbisk fangeleir i Karasjok - mer info ønskes

Post  sepals Fri 30 Oct 2009 - 12:27

Hei!

Jeg var nå i uken i Karasjok og fikk da besøkt området hvor serberleiren lå.

Besøkte også minnesmerket og var innom den nylig påviste leiren for tyske soldater (desertører mv) som ligger et stykke mot Finland.

Er det noen av dere som har mer info om disse leirene og eventuelle andre i Karasjok?

Jeg har tatt utgangspunkt i Cveja Jovanovics bok "Flukt til friheten" og i tillegg benyttet med av lokal kompetanse med hensyn til plassering av disse to leirene, men det sies også at der var flere...

Er takknemlig for enhver informasjon, send gjerne som privat melding i tillegg til posting her på forumet.

På forhånd takk! Very Happy
sepals
sepals

Posts : 20
Join date : 2008-03-16
Age : 53
Location : Porsanger, Finnmark

Back to top Go down

Serbisk fangeleir i Karasjok - mer info ønskes Empty Fangeleirer i Karasjok

Post  rus Sat 31 Oct 2009 - 21:17

Hei
Jeg har litt mer om den jugoslaviske fangeleiren på jobben. Du kan ellers lese i Per Hansson: Mamma Karasjok som kom ut i 1970.

Fant tilfeldigvis at en tysker ble dømt så sent som i 1964 for å ha drept en jugoslav. Han fikk fire år. Har også navn på de andre tyskere som ble sendt til Jugoslavia og dømt for drap på jugoslaver. Flere ble ikke tatt ...

Så var det en fangeleir for sovjetiske krigsfanger der også. Jeg har blant annet fangekort på de to første som døde, to som flyktet 22.8.42. De ble begravd ved de jugoslaviske døde.
Det var i hvert fall 244 krigsfanger der 1.6.1944. De jobbet for OT.

Jeg kan kanskje lete opp noe mer, men har ikke gått så mye inn på dette området enda. Men det skal tas sammen med hele Nord-Norge! Jeg har god tid ...

Michael
www.fred.no
www.sovjetiske-krigsfanger.no

rus

Posts : 20
Join date : 2008-03-07
Location : Bergen

http://www.sovjetiske-krigsfanger.no

Back to top Go down

Back to top

- Similar topics

 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum