Norway during ww2 forum
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Norwegian SS-officers was participating in murdering

3 posters

Go down

Norwegian SS-officers was participating in murdering  Empty Norwegian SS-officers was participating in murdering

Post  vle Sat 29 Sep 2012 - 9:55

Norwegian officers was participating in murdering on jews and partisans during WWII.

http://www.dagbladet.no/2012/09/25/nyheter/waffen_ss/waffen-ss/holocaust-senteret/holocaust/23567250/





Vidar

vle

Posts : 30
Join date : 2008-03-11

Back to top Go down

Norwegian SS-officers was participating in murdering  Empty Norwegian SS-officers was participating in murdering

Post  Cutstone Sat 29 Sep 2012 - 12:49

Since this is an norwegian article I'll respond in Norwegian....sorry Wink

Ser ikke at de to karene fra Holocaustsenteret kommer noe nytt, i forhold til tidligere bøker om emnet. Igjen kun konklusjoner bygget på indisier, fordi man har såååå lyst å komme til nettopp disse konklusjonene. På ny virker det som Holocaustsenteret er på en desperat jakt etter å tråkke ALLE norske politifolk ned i gjørma. Var du ikke politimann utdannet i Sverige, så må du ha vært nazist. Dette stemmer ikke!!

Om du får utdannelse av personer som har gjort grusomme handlinger, betyr heller ikke det at du har gjort disse handlingene selv?

"Klare indikasjoner" er akkurat det samme tidligere historikere har avdekket. Igjen feier folkene fra Holocaustsenteret alle under en kam.

Å i tillegg enkelt kalle det utelukkende for drap, der man blant annet kjempet mot partisaner er feil, ihvertfall i den betydning man her legger i ordet. Ja, der var mange drap og grusomheter i jakten på jøder og kommisærer bak de tyske linjene, det er korrekt. MEN der var også regulære slag med partisanene, som heller ikke fulgte ”spillereglene”.

Kunne ikke Holocaustsenteret for en gangs skyld forsøkt å være objektive.
Cutstone
Cutstone

Posts : 72
Join date : 2008-09-10

Back to top Go down

Norwegian SS-officers was participating in murdering  Empty Re: Norwegian SS-officers was participating in murdering

Post  as Sat 29 Sep 2012 - 16:14

Kan ikke uttale meg om denne boken, da den for meg er ulest. Det tror jeg den kanskje vil forbli, etter å ha lest div. utdrag.
Enig m. Cutstone spesielt ang. partisankampene. Det var jo i mange tilfelle direkte krigshandlinger mellom uniformerte tyskere og partisaner i varierende grad av uniformering. Å kalle mange av disse trefningene for massedrap, blir feil.
Disse kampene foregikk til å begynne m. i øst, men også i nord-Italia, Balkan og Frankrike osv.
Nylig ferdig m. en tunglest bok om dette emnet. Kjøpt på Amazon: Philip W. Blood: Hitler`s Bandit Hunters.

as

Posts : 14
Join date : 2009-03-04

Back to top Go down

Norwegian SS-officers was participating in murdering  Empty Re: Norwegian SS-officers was participating in murdering

Post  vle Sat 29 Sep 2012 - 21:02

Cutstone wrote:Since this is an norwegian article I'll respond in Norwegian....sorry Wink

Ser ikke at de to karene fra Holocaustsenteret kommer noe nytt, i forhold til tidligere bøker om emnet. Igjen kun konklusjoner bygget på indisier, fordi man har såååå lyst å komme til nettopp disse konklusjonene. På ny virker det som Holocaustsenteret er på en desperat jakt etter å tråkke ALLE norske politifolk ned i gjørma. Var du ikke politimann utdannet i Sverige, så må du ha vært nazist. Dette stemmer ikke!!

Om du får utdannelse av personer som har gjort grusomme handlinger, betyr heller ikke det at du har gjort disse handlingene selv?

"Klare indikasjoner" er akkurat det samme tidligere historikere har avdekket. Igjen feier folkene fra Holocaustsenteret alle under en kam.

Å i tillegg enkelt kalle det utelukkende for drap, der man blant annet kjempet mot partisaner er feil, ihvertfall i den betydning man her legger i ordet. Ja, der var mange drap og grusomheter i jakten på jøder og kommisærer bak de tyske linjene, det er korrekt. MEN der var også regulære slag med partisanene, som heller ikke fulgte ”spillereglene”.

Kunne ikke Holocaustsenteret for en gangs skyld forsøkt å være objektive.


Joda, jeg forstår språket, så det er helt OK at svaret er på norsk.

Fra artikkelen:
"- I den første tida i Hviterussland var Fridtjof Georg Henriksen selv aktiv i drapene, forteller Matthew Kott.

- Han hadde med sikkerhet flere hundre liv på samvittigheten. Senere ble han forfremmet til en høyere stilling, hvor han deltok i planleggingen av etnisk rensning, en innsats som førte til at han indirekte var ansvarlig for massemord på mange tusen mennesker.

- Mannen var så erfaren i å slakte ned forsvarsløse mennesker, kvinner og barn, at han senere ble satt inn av tyskerne som instruktør for yngre, tyske, SS-soldater som skulle lære det samme «håndverket». Derfor vet vi i dag så mye om hvilke forbrytelser han begikk, for Henriksen skrev det selv i notatene sine, som han brukte til slik «undervisning». "

Har han beskrevet sine handlinger, skriftlig og som ennå er tilgjengelige, er det vel ikke lengere synsing, men en faktaopplysning som han selv har bidratt med. Hvordan kan dette klassifiseres som indisier? Var han så psykisk svekket at man ikke kan feste lit til disse notatene? Neppe, han brukte de til å undervise yngre SS-soldater, etter at de var skrevet.

Nå skal jeg forte meg å innrømme at jeg ikke har lest boka eller sett disse notatene, men utelukkende baserer meg på artikkelen jeg linket inn i første posting.
Jeg var spent på om noen andre hadde startet ny tråd med bakgrunn i denne artikkelen fra Dagbladet som kom for 4 dager siden. Det var det ikke. Synes ikke forumets medlemmer at det er interessant å diskutere, eller mener man at nordmenn i SS var helt forskånet for disse uhyrlige handlinger? Hvorfor skulle de i såfall være det?



Vidar

vle

Posts : 30
Join date : 2008-03-11

Back to top Go down

Norwegian SS-officers was participating in murdering  Empty Re: Norwegian SS-officers was participating in murdering

Post  Sponsored content


Sponsored content


Back to top Go down

Back to top

- Similar topics

 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum