Norway during ww2 forum
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Henry Rinnan och Rinnanbanden

+8
Sune
Bjørn
Admin
as
AltforNorge
Magnum
Dolmen.
Jan fra Hundvåg
12 posters

Page 1 of 2 1, 2  Next

Go down

Henry Rinnan och Rinnanbanden Empty Henry Rinnan och Rinnanbanden

Post  reidar Mon 25 Oct 2010 - 20:16

Hej!
Jag är ny på det här forumet. Jag hittade det och gick med så sent som i dag! Har på senare tid börjat att fattat intresse för historien om ww2 i Norge.
Det är mycket lätt att hitta information om kriget i mellaneuropa och asien. Dock har ww2 i Norge blivit det "glömda" kriget, tyvärr.
Därför kom det som på beställning när jag hittade det här forumet Smile
Jag har köpt ett antal böcker om kriget från Norge samt att jag köpt DVD boxen:Nordmennens egen historie, Historier fra krigen.
Jag är intereserad av ww2 i Norge i allmänhet, men historien om den grymme men karismatiske landsförrädaren Henry Oliver Rinnan och Rinnanbanden i synnerhet.
Det vore kul att komma i kontakt med någon annan som delar detta lilla särintresse om denna mycket speciella person, och hans verksamhet under kriget.
Vi svenskar vet i allmänhet väldigt lite om kriget i Norge. Nämner man ordet Quisling så vet man ofta att ordet är synonymt med landsförrädare, thats it.
Nämner man namnet Henry Rinnan så har de flesta ingen aning om att mannen överhuvudtagit existerat!!

reidar

Posts : 44
Join date : 2010-10-25
Location : Sweden

Back to top Go down

Henry Rinnan och Rinnanbanden Empty Rinnan..

Post  Jan fra Hundvåg Thu 28 Oct 2010 - 8:28

Ta et søk på antikvariat.net
Søk på "Rinnan".
Der finner du tidligere utgitte bøker om Henry Oliver Rinnan. Til en rimelig penge. Laughing

Jan fra Hundvåg

Posts : 17
Join date : 2008-03-07
Age : 68

Back to top Go down

Henry Rinnan och Rinnanbanden Empty Rinnan

Post  reidar Thu 28 Oct 2010 - 14:35

Tack för tipset!!
Jag har faktiskt redan köpt flera av mina böcker via antikvariat.net. Smile
Det är ju en mycket bra sida när man är ute efter brugte böcker. Tyvärr är inte alla antikvariatiska bokhandlare med på sidan, så vissa andra böcker har jag funnit på andra sätt. De böcker som jag saknar och ligger högst på min prioriteringslista är:Asbjörn Öksendal.."Sluttspill i Rinnans bandekloster" samt Ragnar W. Otgard.."Drep Henry Rinnan".
reidar.

reidar

Posts : 44
Join date : 2010-10-25
Location : Sweden

Back to top Go down

Henry Rinnan och Rinnanbanden Empty Re: Henry Rinnan och Rinnanbanden

Post  Bjørn Sun 31 Oct 2010 - 14:25

Hei!
Kan nevne at det i 2005 kom en bok om Rinnan på svensk, "Henry Rinnan" av Lars Borke.
Endel interessant, selv om den er noe rotete.

B.

Bjørn

Posts : 388
Join date : 2007-11-27
Age : 61
Location : Bodø

Back to top Go down

Henry Rinnan och Rinnanbanden Empty Re: Henry Rinnan och Rinnanbanden

Post  Dolmen. Sun 31 Oct 2010 - 19:50

Borkes bok er noe "rotete" som du sier Bjørn og det tok meg litt tid å sortere alle opplysningene opp mot den info jeg allerede hadde.Men boken er vel verd pengene.
Dolmen.

Dolmen.

Posts : 31
Join date : 2010-09-26

Back to top Go down

Henry Rinnan och Rinnanbanden Empty Rinnan

Post  reidar Sun 31 Oct 2010 - 20:23

Håller fullständigt med er pojkar (gutter)! Lars Borkes bok är mycket bra, MEN den påminner väldigt mycket om ett lexikon. Den är så fullspäckad med information och namn att man bör nog läsa några andra böcker om Rinnan och kriget i Norge innan man börjar med den!! Titta bak i boken på hans litteraturlista som han gått igenom, den är inte att leka med!! Han höll för övrigt på med boken i 3 år.
reidar.

reidar

Posts : 44
Join date : 2010-10-25
Location : Sweden

Back to top Go down

Henry Rinnan och Rinnanbanden Empty Re: Henry Rinnan och Rinnanbanden

Post  Dolmen. Sun 31 Oct 2010 - 21:00

Det er sant som du skriver.Vil du ha seriøs info bør du søke andre steder.Jeg kan hjelpe til en viss grad. Smile
Dolmen.

Dolmen.

Posts : 31
Join date : 2010-09-26

Back to top Go down

Henry Rinnan och Rinnanbanden Empty Rinnan

Post  as Mon 1 Nov 2010 - 19:02

Det finnes mye skrevet om Rinnan og endel kan også finnes på nettet.
Kilderferanser i bøker er en bra start, men det er vel begrenset hva man kan finne på biblioteker og antikvariater utenfor Norge.
Jeg følger også et annet forum, frontkjemperforumet og har fått mye opplysninger fra akkurat Dolmen om Rinnan som nå er kommet med i dette forumet. Han kan hjelpe m. mye info. Det kan også en m. kallenavn Kark på frontkjemperforumet. Han skal visstnok komme med en bok med litt mere utdypende info om Rinnan og hans folk. Kanskje allerede i høst, i følge PM fra Kark.
Som apropos, Dolmen har satt location Jonsvannsveien 46, altså adressen til Henry Rinnans såkalte Bandekloster. Er dette riktig, så kommer jeg gjerne på besøk!!

as

Posts : 14
Join date : 2009-03-04

Back to top Go down

Henry Rinnan och Rinnanbanden Empty Rinnan

Post  reidar Mon 1 Nov 2010 - 21:07

Har varit och tittat på Bandeklostret på Jonsvatnsveien 46 (dock bara från utsidan). Bor det någon som heter Dolmen där så blir jag nog rädd för gengångare (ghosts) Twisted Evil
Tänker då på Henry Rinnans nästkommenderande i Rinnanbanden under slutet av kriget, Karl Dolmen.
Karl Dolmen begick självmord, tillsammans med sin flickvän, på Inderöy efter krigsslutet!!!

reidar

Posts : 44
Join date : 2010-10-25
Location : Sweden

Back to top Go down

Henry Rinnan och Rinnanbanden Empty Re: Henry Rinnan och Rinnanbanden

Post  Dolmen. Mon 1 Nov 2010 - 22:24

Om Karl og Ingeborg begikk selvmord under omringningen er jeg litt usikker på.De døde av skadene fra en håndgranat så jeg heller mot den teorien at Karl prøvde å kaste granaten ut gjennom vinduet men at den traff en takbjelke og gikk av på loftet.Skulle de ha ville begå selvmord tror jeg heller de ville benyttet våpnene som ble funnet ved likene.Men dette kommer nok aldri til å bli avklart.Ingeborgs familie har i alle år hevdet at de ble mishandlet til døde men har fått liten gehør for dette....
Har originale rettsprotokoller fra rettsaken mot A-laget samt aviser som kom ut under rettsaken.Men send melding til Kark på Frontkjemperforumet som det er nevnt her tidligere,har hatt endel kontakt med ham.
(Har forresten skiftet adresse på profilen nå så det ikke blir noen misforståelser. Wink )
Dolmen.

Dolmen.

Posts : 31
Join date : 2010-09-26

Back to top Go down

Henry Rinnan och Rinnanbanden Empty Rinnan

Post  reidar Tue 2 Nov 2010 - 18:13

Som så mycket annat när det gäller Rinnanbanden och deras verksamhet så finns det en del mysterier som vi nog aldrig får ett absolut svar på Sad
Ett av dessa mysterier är Karl Dolmen och Ingeborg Skjeviks eventuella självmord. I boken "Rinnans testamente" talas det om att de båda hade en självmordspakt. Att så var fallet fick författarna av boken bekräftat av en av familjemedlemmarna på gården där paret bodde när det skedde, samt av orginalmanuskriptet till boken, kallat "Et kors i din panne".( John Lyng skriver i " Förräderiets epoke" att de blev skjutna av motståndsmän) Om det var en olycka när han slängde handgranaten mot omringarna eller om det var ett avsiktligt självmord lär vi kanske aldrig få ett svar på.
Om de valde att spränga sig själva trots att de hade vapen så är det ingen omöjlighet. Även Reichskommissar Josef Terboven valde att spränga sig själv i luften!!!

reidar

Posts : 44
Join date : 2010-10-25
Location : Sweden

Back to top Go down

Henry Rinnan och Rinnanbanden Empty Re: Henry Rinnan och Rinnanbanden

Post  Dolmen. Tue 2 Nov 2010 - 21:29

Terboven brukte store mengder sprengstoff (To beholdere med TNT med en planke over) som han satt på for å være sikker på å omkomme,ikke en skaftehåndgranat!Dolmen og Ingeborg døde av avstandssplinter fra en håndgranat.Splintene trengte inn i hodene ovenfra.Det er mulig de to tenkte annerledes enn meg og kastet en håndgranat opp i luften for å være sikker på å dø men jeg ville valgt colten med fullt magasin som lå der,skutt den ene og deretter meg selv.
Dolmen.

Dolmen.

Posts : 31
Join date : 2010-09-26

Back to top Go down

Henry Rinnan och Rinnanbanden Empty Henry Rinnan och Rinnanbanden

Post  reidar Tue 2 Nov 2010 - 23:26

Tack för informationen Dolmen.
Jag visste att de använde en handgranat, men inte att de dödades av splitter!!
Jag är imponerad över dina kunskaper i ämnet Very Happy
Hur de 2 tänkte i stridens hetta lär vi väl aldrig få reda på Rolling Eyes
Det är mycket trevligt att få utbyta tankar och kunskap i Rinnanämnet med någon som är insatt!!
Som jag skrev i ett tidigare inlägg här på forumet så är jag ganska ensam (tror jag i alla fall) här i Sverige om detta intresse Sad
Enbart 1 av mina privata kamrater hade hört talas om H.R. Jag nämnde på mitt arbete om detta intresse och INGEN hade ens hört talas om Henry och co.

reidar

Posts : 44
Join date : 2010-10-25
Location : Sweden

Back to top Go down

Henry Rinnan och Rinnanbanden Empty Re: Henry Rinnan och Rinnanbanden

Post  Dolmen. Wed 3 Nov 2010 - 23:52

De to ble funnet med granatsplinter på oversiden av hendene noe som kan tyde på at de kastet seg ned og forsøkte å beskytte hodene sine.De ville ikke hatt slike sår hvis de brukte granaten til selvmord.
Dolmen.

Dolmen.

Posts : 31
Join date : 2010-09-26

Back to top Go down

Henry Rinnan och Rinnanbanden Empty Rinnan

Post  reidar Thu 4 Nov 2010 - 0:11

Jag ändrar uppfattning i och med ditt detaljerade svar!
De kanske hade en självmordspakt men när läget blev "skarpt" så övergav man denna och tog striden istället.
Tydligen så hade även Henry Rinnan och hans älskarinna Gunnlaug "Pus" Julie Dundas en självmordspakt ( enligt Henry själv ) som övergavs när de blev tillfångatagna i Verdalsfjällen efter krigsslutet. Tydligen sattes ingen av självmordspakterna i verket, men på olika sätt.
TACK FÖR DITT SVAR Very Happy
reidar.

reidar

Posts : 44
Join date : 2010-10-25
Location : Sweden

Back to top Go down

Henry Rinnan och Rinnanbanden Empty Rinnan

Post  as Sat 6 Nov 2010 - 15:52

Interessante detaljer og nye for meg ang. K.Dolmen m. dame.
Finnes det bilder av K.Dolmen? Jeg har sett et dårlig et, der han poserer m. Ivar Grande og Yngvar Ålberg (tror jeg).
Bringer meg videre til neste spørsmål; er det noen som har info. om Yngvar Ålberg og hva som skjedde med han etter krigen.
Jeg vet han ble dømt til døden, men fikk omgjort dette til fengsel på livstid (tror jeg) pga. visstnok så lav IQ at han nok ikke forsto hva han holdt på med. Correct me if I`m wrong, please!

as

Posts : 14
Join date : 2009-03-04

Back to top Go down

Henry Rinnan och Rinnanbanden Empty Rinnan

Post  reidar Sat 6 Nov 2010 - 16:55


Jag vet vilket foto du menar.
Det fotot finns dels på internet, dels i en dels i ett par böcker. I Aage Georg Sivertsens bok " Rinnan et närbilde " finns det dessutom ett liknande foto som verkar vara taget vid samma tillfälle. Tyvärr är det fotot av ännu sämre kvalitet Sad
( En bild på Karl`s bror Reidar finns dock på ett annat forum)
Även jag undrar vad som hände med de medlemmar ur A-laget som inte blev avrättade. En del vet jag, men inte särskilt mycket.

reidar

reidar

Posts : 44
Join date : 2010-10-25
Location : Sweden

Back to top Go down

Henry Rinnan och Rinnanbanden Empty Intressant bok ... Rinnan

Post  Magnum Tue 9 Nov 2010 - 16:08

Hej!
En mycket intressant bok som jag kan rekommendera er att läsa är Per Hansson bok: "Og tok de enn vårt liv" om hur familjen Morset blev drabbade av Henry Rinnans grymheter.
/Magne
PS. Boken finns på svenska och har titeln: "De kuvar oss aldrig"
http://no.wikipedia.org/wiki/Per_Hansson

Magnum

Posts : 47
Join date : 2010-08-02

Back to top Go down

Henry Rinnan och Rinnanbanden Empty Re: Henry Rinnan och Rinnanbanden

Post  reidar Wed 10 Nov 2010 - 2:38

Den norske författaren Per Hansson (1922-1982) har skrivit flera bra böcker om händelser i Norge under ww2.
Förrutom boken du nämner kan jag rekommendera "Hvem var Henry Rinnan" om man har intresse av att läsa om denne mycket specielle man.
Boken finns på flera bokantikvariat, främst i Norge. Sök på antikvariat.net.
En av hans böcker "Det störste Spillet" har även blivit filmad (1968 och i färg!!) Den finns även utgiven på DVD (2009).
Om man inte bor i Norge så borde man kunna beställa den via CD.ON.
reidar.

reidar

Posts : 44
Join date : 2010-10-25
Location : Sweden

Back to top Go down

Henry Rinnan och Rinnanbanden Empty Kåre Nöstvold

Post  reidar Thu 18 Nov 2010 - 13:25

Jag undrar om det finns någon på det här forumet som sitter inne med information om den norske motståndsmannen Kåre Nöstvold?
Han får stor plats i Asbjörn Öksendals böcker "Operasjon Oleander" samt "Sluttspill i Rinnans bandekloster".
På internet kan man finna en hel del info om motståndsmännen/kvinnor men jag har inte lyckats hitta någon info om honom!
reidar.

reidar

Posts : 44
Join date : 2010-10-25
Location : Sweden

Back to top Go down

Henry Rinnan och Rinnanbanden Empty Bøker om Rinnanbanden

Post  Kark Thu 25 Nov 2010 - 17:48

Eg er ny på forumet (og nemnt tidligare i denne tråden). Eg arbeider med ei bok som er blitt forseinka på grunn av sjukdom, men som etter planen kjem ut hausten 2011.

Når det gjeld litteratur om Rinnan og Rinnanbanden:

John Lyng: Forræderiets epoke (1948, 2. utgåve 1979)
Lyng var aktor i Rinnansaka og medlem av den norske etterretningsstaben i Stockholm under krigen. Dette er på mange måtar den beste og mest nøkterne boka om emnet. I 1979-utgåva er mange personar anonymiserte i forhold til i førsteutgåva.

Klaus Grøneng: Rinnanbanden (1950)
Blir dessverre av mange sitert som ei autoritativ kjelde. Boka er i hovudsak avskrift av daglige rettsreferat i Adresseavisen i 1946, Grøneng sjøl var ikkje til stades. Graden av truverde er altså avhengig av for det første om ein person har snakka sant i rettssalen, for det andre at journalisten har referert rett og for det tredje at avskrifta er korrekt.

Per Hansson: – og tok de enn vårt liv (1963)
Om ei konkret sak: Det som hendte med Morset-familien i Selbu.

Thoralf Johnsen: Vikna-saken (1967)
Tar utgangspunkt i ei konkret sak der Rinnanbanden var sentral.

Per Hansson: Hvem var Henry Rinnan? (1972)
Boka skapte det som i stor grad har vore det offisielle biletet av landssvikaren, der handlingane i okkupasjonsåra i hovudsak blir forklart med utgangspunkt i ein traumatisk barndom: Fattigdom og mobbing fører til demonisk vondskap. Kvasipsykologisering, etter mitt skjønn. Men boka er viktig, sjøl om den er prega av at forfattaren manglar avstand til emnet.

Johan Moan: Rømte frå Rinnan (1980)
Ein av fleire som bruker Rinnan-namnet i tittelen, men der boka handlar om mykje anna som forfattaren opplevde i okkupasjonstida. Sekvensen om den einaste vellykka flukta frå Jonsvannsveien 46 er interessant.

Aage Georg Sivertsen: Rinnan – et nærbilde (1995)
Langt meir nøktern og saklig enn Hvem var Henry Rinnan?. Begge bøkene bygger dels på skriftlige kjelder, dels på intervju og er ikkje utan faktafeil.

Ola Flyum: Sjonglørene (1997)
Forfattaren er særlig opptatt av spelet omkring Rinnan etter at han vart fengsla. Boka kan oppfattas som spekulativ. Dramatiserande språk og andre skjønnlitterære verkemiddel, som å skildre kva personar tenkte og korleis dei oppførte seg i situasjonar der dette umulig kan vera kjent i ettertid, gjer det vanskelig å skilje mellom fakta og fiksjon i denne og i – og tok de enn vårt liv.

Lars Borke: Henry Rinnan – fattigungen som tok hämd och blev tysk mästeragent i ockuperat Norge (2005)
Borke har gått gjennom store mengder kjeldemateriale og i tillegg hatt samtalar med menneske som opplevde okkupasjonstida, men den ustrukturerte boka har mange feil og gjengir i stor grad mytar som er overleverte gjennom den tidligare Rinnan-litteraturen.

Ola Flyum og Stein Slettebakk Wangen: Rinnans testamente (2007)
Bygger på manuskriptet Et kors i din panne som Rinnan dikterte til Kjell og Odd Sørli i 1945. Manuskriptet er så fullt av dokumenterbare faktafeil og fri fantasi at det er ganske grotesk at det er publisert utan grundige kommentarar. Den nye teksten til Flyum og Slettebakk Wangen er stort sett grei, men inneheld også ein del faktafeil.


Kark

Posts : 21
Join date : 2010-11-25

Back to top Go down

Henry Rinnan och Rinnanbanden Empty Re: Henry Rinnan och Rinnanbanden

Post  reidar Thu 25 Nov 2010 - 18:14

Kark...trevligt att se dig här på forumet.
Dina stora kunskaper i Rinnanämnet är som du sett omtalade på flera ställen här redan. (trodde ett tag att du var en myt,legend ungefär som fantomen.
(fantomet på norsk) Very Happy
Vem jag är som startade den här tråden kan du ju se i mina tidigare innlägg. De flesta böcker som du har listat ovan har jag redan efter mycket letande lyckats hitta. Bland annat den tidiga versionen av Grönengs bok Rinnanbanden!! Det har varit interressant att leka lite Sherlock Holmes för att hitta dom!! Rinnan och hans verksamhet finns som du säkert vet omnämt i flera andra böcker. En interesant bok som jag läser just nu där Henry finns med i en ganska stor biroll är Radioagentene i Tröndelag av Magne Lein. Jag har funnit ett par små faktafel i den, men den är bra.
Det är trevligt att utbyta tankar och fakta med andra som har detta intresse, särskilt för mig som är svensk. Som jag skrev i ett tidigare inlägg så är jag ganska så ensam (tror jag) här om detta lite speciella intresse.
Min förhoppning är att vi med detta intresse kan bli en egen liten grupp, det vore trevligt Very Happy
reidar

reidar

Posts : 44
Join date : 2010-10-25
Location : Sweden

Back to top Go down

Henry Rinnan och Rinnanbanden Empty Re: Henry Rinnan och Rinnanbanden

Post  Dolmen. Thu 25 Nov 2010 - 23:37

Flott at det er flere som interesserer seg for dette temaet.Når det gjelder disse bøkene som er listet opp så bør alle tas med et par kilo salt.Innholdet i disse er som Harald Grøtte sa i rettsaken mot A-laget:"På innsiden er det bare grått i grått".
Dolmen.

Dolmen.

Posts : 31
Join date : 2010-09-26

Back to top Go down

Henry Rinnan och Rinnanbanden Empty Re: Henry Rinnan och Rinnanbanden

Post  Kark Thu 25 Nov 2010 - 23:41

Eg protesterer ikkje på dette med saltet. Men eg lista opp - og kommenterte tildels kritisk - desse bøkene fordi eg oppfatta det som relevant for tråden.

Kark

Posts : 21
Join date : 2010-11-25

Back to top Go down

Henry Rinnan och Rinnanbanden Empty Re: Henry Rinnan och Rinnanbanden

Post  reidar Thu 25 Nov 2010 - 23:49

Ingen bok kommer väl någonsin att presentera hela sanningen. Frågan är väl om man vill vara filosofisk: Finns den absoluta sanningen?
Som jag ser det så får man väl läsa varje bok väldigt kritiskt..
Om man kunde presentera den absoluta sanningen så vore ju detta ämne inte lika interressant..

reidar

Posts : 44
Join date : 2010-10-25
Location : Sweden

Back to top Go down

Henry Rinnan och Rinnanbanden Empty Re: Henry Rinnan och Rinnanbanden

Post  Dolmen. Fri 26 Nov 2010 - 0:03

Kark wrote:Eg protesterer ikkje på dette med saltet. Men eg lista opp - og kommenterte tildels kritisk - desse bøkene fordi eg oppfatta det som relevant for tråden.
Det gjorde du rett i.Det er fint med en oversikt.
Dolmen.

Dolmen.

Posts : 31
Join date : 2010-09-26

Back to top Go down

Henry Rinnan och Rinnanbanden Empty Re: Henry Rinnan och Rinnanbanden

Post  reidar Fri 26 Nov 2010 - 0:20

Tycker som Dolmen att det är flott att det är så pass många som visar intresse för det här temat Very Happy
Jag förstår att det kan vara ett känsligt ämne för den äldre norska generationen. Som kuriosa kan jag nämna att då jag besökte Trondheim förra året och åkte taxi från hotellet till norsk rettsmuseum så frågade den äldre taxichauffören vad jag som svensk skulle dit och göra. Då jag förklarade för honom blev hans ögon svarta och sa: "Henry Oliver var ett svin". Då bestämde jag mig för att hålla käften annars kanske han slänger ut mig ur bilen!!

reidar

Posts : 44
Join date : 2010-10-25
Location : Sweden

Back to top Go down

Henry Rinnan och Rinnanbanden Empty Re: Henry Rinnan och Rinnanbanden

Post  Dolmen. Fri 26 Nov 2010 - 22:14

Slike kommentarer er jeg vant til opp gjennom livet.Ikke gi deg i din søken.
Dolmen.

Dolmen.

Posts : 31
Join date : 2010-09-26

Back to top Go down

Henry Rinnan och Rinnanbanden Empty Re: Henry Rinnan och Rinnanbanden

Post  reidar Fri 26 Nov 2010 - 23:33

Tack Dolmen för uppmuntran!!
Nejdå det ska mera till än en sur gammal taxichaufför för att stoppa mig. Detta med att "forska" i Henry Rinnan och Rinnanbanden är nog bland det intressantaste jag ( i hobbyväg) gjort på länge!!
Ser på din adress..med Ingeborg på loven...har du legat där i 65 år????
reidar

reidar

Posts : 44
Join date : 2010-10-25
Location : Sweden

Back to top Go down

Henry Rinnan och Rinnanbanden Empty Re: Henry Rinnan och Rinnanbanden

Post  Dolmen. Fri 3 Dec 2010 - 21:56

Nei det er nokså fredelig på denne låven nå for tiden.Karl og Ingeborg er ikke der lenger.
Dolmen.

Dolmen.

Posts : 31
Join date : 2010-09-26

Back to top Go down

Henry Rinnan och Rinnanbanden Empty Re: Henry Rinnan och Rinnanbanden

Post  reidar Sun 12 Dec 2010 - 14:19

santa GOD JUL OCH GOTT NYTT ÅR 2011 rendeer alla som är intresserade av historien om Henry Rinnan och Rinnanbandens (o)gärningar!
(Ta det nu lugnt (roligt) under helgerna och ta inte något vedträ och slå ihjäl någon som heter Per Swensson som medlemmar av Rinnanbanden gjorde juldagen 1943 Crying or Very sad )
reidar







reidar

Posts : 44
Join date : 2010-10-25
Location : Sweden

Back to top Go down

Henry Rinnan och Rinnanbanden Empty Re: Henry Rinnan och Rinnanbanden

Post  reidar Mon 27 Dec 2010 - 1:35

Tack Kark för litteraturlistan om Rinnan och Rinnanbanden!
Jag har läst alla de böcker du listade, plus några till. Har nu lyckats få tag på förstautgåvan (1948) av John Lyngs bok Forräderiets epoke.
Tycker att det är den bästa av alla Rinnanböckerna!! Jag tror att det är den bok som kommer närmast sanningen. Den är ju dessutom skriven redan 1948 av en person som hade en mycket framträdande roll vid rättegången!!
Övriga böcker är också bra i varierande grad, men bör nog användas som komplement till Lyngs bok.
Några andra böcker som inte finns med i Karks lista som jag kan rekommendera som faktaromaner är Asbjörn Öksendals böcker: Luröy-affären, Operasjon Oleander (Johan Moans flykt från Jonsvannsveien 46 finns även med här) samt Sluttspill i Rinnans bandekloster.

reidar

reidar

Posts : 44
Join date : 2010-10-25
Location : Sweden

Back to top Go down

Henry Rinnan och Rinnanbanden Empty Re: Henry Rinnan och Rinnanbanden

Post  Dolmen. Mon 27 Dec 2010 - 2:53

Når det gjelder "Lola" så er ingen av disse bøkene noe å satse på.De er avlegs.
Dolmen.

Dolmen.

Posts : 31
Join date : 2010-09-26

Back to top Go down

Henry Rinnan och Rinnanbanden Empty Re: Henry Rinnan och Rinnanbanden

Post  reidar Mon 27 Dec 2010 - 3:44

Dolmen. wrote:Når det gjelder "Lola" så er ingen av disse bøkene noe å satse på.De er avlegs.
Dolmen.
Visst..De är inga faktaböcker men de är romaner som blandar fakta med fiktion och detta måste man som seriös "Lola" undersökare vara medveten om. På samma sätt som f.eks.i Per Hanssons bok: og tok de enn vårt liv. Svårigheten är ibland att skilja mellan fakta och fiktion. Det gäller att vara kritisk.
Vill man ha rena fakta så är de inte att rekommendera...men vill man ha en spännande roman på kvällen som bygger på faktiska händelser så är de o.k. tycker jag.
Vill man ha rena fakta så finns ju John Lyngs bok samt f.eks Klaus Grönengs bok Rinnan-banden.
Då även "faktaböckerna" kan innehålla faktafel så vore ju det absolut bästa om man hade tillgång till rättegångsprotokollen eller kopior av dessa, men det blir nog en ouppnålig dröm, i alla fall för mig Sad
Jag uppskattar att du läser,bemöter och hjälper mig i mina innlägg Very Happy Very Happy

Gott nytt år Dolmen Very Happy
reidar

reidar

Posts : 44
Join date : 2010-10-25
Location : Sweden

Back to top Go down

Henry Rinnan och Rinnanbanden Empty Re: Henry Rinnan och Rinnanbanden

Post  AltforNorge Mon 27 Dec 2010 - 16:22

"Rettens gang" En bokserie inneholder protokollene fra rettergangen
AltforNorge
AltforNorge

Posts : 346
Join date : 2008-03-08
Age : 70
Location : Møre og Romsdal

Back to top Go down

Henry Rinnan och Rinnanbanden Empty Rinnan

Post  as Thu 30 Dec 2010 - 18:00

Noe kryptisk dette, AltforNorge.
Har du noe mer info ang. dette bokverket til oss mindre bevandret, men ivrige lesere av forumet?

as

Posts : 14
Join date : 2009-03-04

Back to top Go down

Henry Rinnan och Rinnanbanden Empty Re: Henry Rinnan och Rinnanbanden

Post  AltforNorge Thu 30 Dec 2010 - 22:39

Rettens gang er ei bok som vert gitt ut kvart år. Ho inneheld alle høgsterettsdomane og Lagmannsrettsdomane og meir prinsipielle domar frå lågare instansar.

http://www.advokatforeningen.no/Medlemstilbud/Publikasjoner1/Rettens-gang/
AltforNorge
AltforNorge

Posts : 346
Join date : 2008-03-08
Age : 70
Location : Møre og Romsdal

Back to top Go down

Henry Rinnan och Rinnanbanden Empty Re: Henry Rinnan och Rinnanbanden

Post  reidar Mon 10 Jan 2011 - 1:09

Henry Rinnan hade en bror som hette Odd Rinnan. Odd var Henrys raka motsats, han var nämligen med i den norska motståndsrörelen!!
Som om detta inte var nog så var han med att planera attentatet mot Henry på Landstadsvei 1, hösten 1943. Bland annat lånade han ut sitt identitetskort till en av attentatsmännen, Fredrik Nannestad Brekke. (Brekke ångrade sig tydligen och var aldrig med). Senare kom Henry över identitetskortet och skickade det som bröllopspresent till Odd!!!
Jag har en fråga till läsarna på detta forum: Är det någon som har någon ytterligare information om denne man????

reidar

reidar

Posts : 44
Join date : 2010-10-25
Location : Sweden

Back to top Go down

Henry Rinnan och Rinnanbanden Empty Rinnan

Post  as Mon 10 Jan 2011 - 17:25

withdrawn


Last edited by as on Mon 11 Apr 2011 - 14:05; edited 1 time in total (Reason for editing : na)

as

Posts : 14
Join date : 2009-03-04

Back to top Go down

Henry Rinnan och Rinnanbanden Empty Re: Henry Rinnan och Rinnanbanden

Post  reidar Mon 10 Jan 2011 - 19:51

Hej as!!
Förrutom Henry fanns hans bröder Gisle (1923-1994) samt Rolf (1925-1966) med i banden. Gisle blev dömd till 6,5 års fängelse. Rolf fick 3,5 år. Båda blev dömda i den 2:a rättegången,den mot det så kallade B-gänget.
Det fanns också enligt uppgift en syster till Henry som tillhörde motståndsrörelsen. Det är dock denne Odd Rinnan som jag blivit nyfiken på.

reidar.

reidar

Posts : 44
Join date : 2010-10-25
Location : Sweden

Back to top Go down

Henry Rinnan och Rinnanbanden Empty Banden i fängelse

Post  reidar Mon 31 Jan 2011 - 16:08

Är det någon som har information om följande?: De medlemmar av Rinnanbanden som undslapp dödstraff men som fick livstids fängelse, hur länge satt de fängslade?
reidar.

reidar

Posts : 44
Join date : 2010-10-25
Location : Sweden

Back to top Go down

Henry Rinnan och Rinnanbanden Empty Re: Henry Rinnan och Rinnanbanden

Post  Bjørn Fri 4 Feb 2011 - 20:14

Hei!

Uten å ha forespurt den som skrev innlegget, poster jeg dette fra et annet forum:

Et "must" program NRK2, onsdag 9.2.2011 kl. 20.45:

Spekter: En ond historie

Rinnan-banden terroriserte og likviderte nordmenn under 2. verdenskrig. Nå får vi historien til det siste gjenlevende medlemmet av banden.

Se forøvrig denne oversikten over Rinnan-banden http://rinnanbanden.wikidot.com/banden


B

Bjørn

Posts : 388
Join date : 2007-11-27
Age : 61
Location : Bodø

Back to top Go down

Henry Rinnan och Rinnanbanden Empty Re: Henry Rinnan och Rinnanbanden

Post  Dolmen. Sat 5 Feb 2011 - 2:04

Dette programmet må sees.Har vært så heldig å få treffe Trond ved to anledninger og vi hadde noen veldig interessante samtaler om "Lola".Dette var tidlig på 2000-tallet og jeg er spent på om det kommer noe nytt her.Vi har i ettertid hatt telefonsamtaler også men det har mere gått på spørsmål om familiene til medlemmene i banden.Ser frem til programmet.
Dolmen.

Dolmen.

Posts : 31
Join date : 2010-09-26

Back to top Go down

Henry Rinnan och Rinnanbanden Empty Re: Henry Rinnan och Rinnanbanden

Post  reidar Sat 5 Feb 2011 - 13:21

SHIT Crying or Very sad !! Varför bor jag i Sverige och har detta intresse? Jag missade ju "Skyggespill" på grund av detta, och nu missar jag även detta program på grund av att man ej kan se NRK på internet om man har en ip-adress som är registrerad utanför Norge Crying or Very sad. Har dessutom varit i kontakt med NRK och de har inga planer på att ge ut "Skyggespill" på dvd Crying or Very sad
Jag måste tyvärr citera en svensk komiker: Det är bara att bryta ihop och gå vidare...(i alla fall när det gäller detta intresse).
reidar.

reidar

Posts : 44
Join date : 2010-10-25
Location : Sweden

Back to top Go down

Henry Rinnan och Rinnanbanden Empty Re: Henry Rinnan och Rinnanbanden

Post  Admin Fri 11 Feb 2011 - 22:24

Det var en grei dokumentar selv om hovepersonen forsøkte å distansere seg fra sin funksjon i Rinnanbanden. Uten at jeg vet dette nøyere, virket det noe påtatt at hovedpersonen, som hadde høy politigrad og var erfaren frontkjemper, mente selv at han bare var en ubetydelig brikke i et spill der andre stod for de virkelig store ulovlighetene.

Det var noe uklart om hans rolle i saken om gården han bodde på og senere kom tilbake for å arrestere mostandsfolk. I det ene øybelikket var han bevæpnet (Når han truet sønnen i huset som skulle ha melk) men når han senere gikk ut i loven med to tyskere, var han ubevæpnet og beskutt av mostandsmannen i følge ham selv. Mostandsmannen tok selvmord. (Også ifølge ham selv)

Man fikk også inntrykk av at vedkommende var stort sett på fylla og trakk revolveren i tide og utide gjennom hele krigen, som om han ville fremstå som ikke tilregnelig.
Mulig at han var utilregnelig og også naiv, kanskje noen andre har mer "kjøtt på beinet" vedrørende dette?

Admin
Admin

Posts : 138
Join date : 2007-11-21
Age : 53

https://nuav.forumotion.com

Back to top Go down

Henry Rinnan och Rinnanbanden Empty Re: Henry Rinnan och Rinnanbanden

Post  Bjørn Fri 11 Feb 2011 - 23:54

Hei!
Enig i mye, men er usikker på hvor høy grad han hadde i politiet. Og ettersom han tjenestegjorde i 1. Pol.Kp, som tross alt ikke tjenestegjorde mer enn 6 mnd ved fronten, og hadde 13 falne, er jeg usikker på hvor "garvet" han kan regnes som frontkjemper - selv om de hadde sine harde tak.

Dokumentaren var meget god, men jeg satt igjen med bildet av en datids opportunist, som definitivt hadde visse problemer med forklaringene. Nå skal det sies at han vel egentlig ikke prøvde å forklare seg "bort" heller, men han bar tydelige preg av en traumatisert skikkelse. Det var vel også slik, at han etter sigende tok sitt eget liv i 2008.

Her ei velkjent liste: http://rinnanbanden.wikidot.com/banden

B

Bjørn

Posts : 388
Join date : 2007-11-27
Age : 61
Location : Bodø

Back to top Go down

Henry Rinnan och Rinnanbanden Empty Hej du Reidar här har du en Jämte som har en del kunskaper

Post  Sune Sat 26 Feb 2011 - 20:40

reidar wrote:Hej!
Jag är ny på det här forumet. Jag hittade det och gick med så sent som i dag! Har på senare tid börjat att fattat intresse för historien om ww2 i Norge.
Det är mycket lätt att hitta information om kriget i mellaneuropa och asien. Dock har ww2 i Norge blivit det "glömda" kriget, tyvärr.
Därför kom det som på beställning när jag hittade det här forumet Smile
Jag har köpt ett antal böcker om kriget från Norge samt att jag köpt DVD boxen:Nordmennens egen historie, Historier fra krigen.
Jag är intereserad av ww2 i Norge i allmänhet, men historien om den grymme men karismatiske landsförrädaren Henry Oliver Rinnan och Rinnanbanden i synnerhet.
Det vore kul att komma i kontakt med någon annan som delar detta lilla särintresse om denna mycket speciella person, och hans verksamhet under kriget.
Vi svenskar vet i allmänhet väldigt lite om kriget i Norge. Nämner man ordet Quisling så vet man ofta att ordet är synonymt med landsförrädare, thats it.
Nämner man namnet Henry Rinnan så har de flesta ingen aning om att mannen överhuvudtagit existerat!!

Sune

Posts : 4
Join date : 2011-02-26

Back to top Go down

Henry Rinnan och Rinnanbanden Empty Rinnanbanden

Post  Sune Sun 27 Feb 2011 - 2:57

reidar wrote:Är det någon som har information om följande?: De medlemmar av Rinnanbanden som undslapp dödstraff men som fick livstids fängelse, hur länge satt de fängslade?
reidar.

1955-57. tex Kitty Grande

Sune

Posts : 4
Join date : 2011-02-26

Back to top Go down

Henry Rinnan och Rinnanbanden Empty Skyggespill

Post  Sune Sun 27 Feb 2011 - 3:11

reidar wrote:SHIT Crying or Very sad !! Varför bor jag i Sverige och har detta intresse? Jag missade ju "Skyggespill" på grund av detta, och nu missar jag även detta program på grund av att man ej kan se NRK på internet om man har en ip-adress som är registrerad utanför Norge Crying or Very sad. Har dessutom varit i kontakt med NRK och de har inga planer på att ge ut "Skyggespill" på dvd Crying or Very sad
Jag måste tyvärr citera en svensk komiker: Det är bara att bryta ihop och gå vidare...(i alla fall när det gäller detta intresse).
reidar.

Jag har den på video VHS

Sune

Posts : 4
Join date : 2011-02-26

Back to top Go down

Henry Rinnan och Rinnanbanden Empty Re: Henry Rinnan och Rinnanbanden

Post  reidar Sat 14 May 2011 - 12:32

Har lyckats få tag i dokumentärerna "Skyggespill" (Tack Sune) samt "En ond historie" (Om Trond Jardar Kvaale)!!!
I dokumentären om Kvaale så sägs det att han var den siste överlevande av Rinnan-banden. Vet man det med säkerhet?
Jag är lite nyfiken på Gunlaug Julie "Pus" Dundas (född 1923) samt "halvsvenskan" Karin Dillner-Olsson (född 1924). När dog de?
Med tanke på deras födelseår så skulle de ju fortfarande kunna vara i livet.
//reidar.

reidar

Posts : 44
Join date : 2010-10-25
Location : Sweden

Back to top Go down

Henry Rinnan och Rinnanbanden Empty Re: Henry Rinnan och Rinnanbanden

Post  Sponsored content


Sponsored content


Back to top Go down

Page 1 of 2 1, 2  Next

Back to top

- Similar topics

 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum