Norway during ww2 forum
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Henry Rinnan och Rinnanbanden

+8
Sune
Bjørn
Admin
as
AltforNorge
Magnum
Dolmen.
Jan fra Hundvåg
12 posters

Page 2 of 2 Previous  1, 2

Go down

Henry Rinnan och Rinnanbanden - Page 2 Empty Re: Henry Rinnan och Rinnanbanden

Post  TomJonas Tue 28 Jun 2011 - 18:28

Här har du en till svensk som är intresserad av Rinnan
På denna sajt hittar man en artikel om vad man sysslar med idag på
Jonsvannsveien 46
www.ntnu.no/universitetsavisa/0802/ua_8.pdf+jonsvannsveien+46&hl=sv&gl=se&pid=bl&srcid=ADGEESiBoHj3NTzDrEuqbwsEnPauAAoBxOTq5J2OmfmTiFrGI18geyWOC2brleOR8sUbvtulkp470nyeewNJsRzvNMsaKp6BzQqlN52wIdeEqFpv_2QzdrJlb_dbXHJZtg4JNfdRTKBt&sig=AHIEtbTcsIyiGMJFDiyWOmw1slNqrYC3JA" target="_blank" rel="nofollow">http://docs.google.com/viewer?a=v&q=cache:kpdakkd8EF0J:www.ntnu.no/universitetsavisa/0802/ua_8.pdf+jonsvannsveien+46&hl=sv&gl=se&pid=bl&srcid=ADGEESiBoHj3NTzDrEuqbwsEnPauAAoBxOTq5J2OmfmTiFrGI18geyWOC2brleOR8sUbvtulkp470nyeewNJsRzvNMsaKp6BzQqlN52wIdeEqFpv_2QzdrJlb_dbXHJZtg4JNfdRTKBt&sig=AHIEtbTcsIyiGMJFDiyWOmw1slNqrYC3JA

TomJonas

Posts : 49
Join date : 2011-06-27

Back to top Go down

Henry Rinnan och Rinnanbanden - Page 2 Empty Re: Henry Rinnan och Rinnanbanden

Post  reidar Wed 29 Jun 2011 - 12:28

Hej!! Wow...ännu en svensk med detta lite speciella historiska intresse...kul! Very Happy Det finns ju lite svensk historia i det hela faktiskt i och med att Rinnanbanden försökte att etablera en viss infiltrtörsverksamhet i Sverige också.
Nu är vi i alla fall minst 3 svenskar som delar detta intresse med våra norska vänner.
Hör gärna av dig!!

reidar

Posts : 44
Join date : 2010-10-25
Location : Sweden

Back to top Go down

Henry Rinnan och Rinnanbanden - Page 2 Empty Re: Henry Rinnan och Rinnanbanden

Post  TomJonas Wed 29 Jun 2011 - 20:16

Tore Pryser berättade att någon skrev en bok om Rinnans kvinnor. Såg att den troligen skulle komma ut i höst. Tyvärr hittar jag inte det jag läste på Google, så jag har ingen aning om författare, titel och bokförlag. Eller när den publiceras

TomJonas

Posts : 49
Join date : 2011-06-27

Back to top Go down

Henry Rinnan och Rinnanbanden - Page 2 Empty Re: Henry Rinnan och Rinnanbanden

Post  TomJonas Thu 30 Jun 2011 - 10:10

Tio eller elva fick dödsstraff varav sju verkställders.
Exakt vad dömdes de för?
Finns domarna tillgängliga på nätet??

En annan fråga. Många fick långa fängelsestraff under rättsoppgöret, men många släpptes efter halva tiden. Framför allt flera tyska torturister, som man skulle eliminerat som råttor, som de ju egentligen var..
Vet någon hur de hade det i fängelset. Var det en hård tid eller satt de och läste morgontidningen till förmiddagskaffet

TomJonas

Posts : 49
Join date : 2011-06-27

Back to top Go down

Henry Rinnan och Rinnanbanden - Page 2 Empty Re: Henry Rinnan och Rinnanbanden

Post  reidar Thu 30 Jun 2011 - 12:31

Det verkar som om den här tråden i forumet har blivit helsvensk på sista tiden!!!
Längden på fängelsestraffen kan man hitta på nätet..MEN underlaget för domarna har jag personligen hittat i Klaus Grönengs bok "Rinnan-banden" från 1950. Motiveringarna för domarna är dock för långa för att jag ska kunna återge detta i skrift på några rader. Man kan säkert hitta domsluten på andra ställen också. Grönengs bok är ganska svår att få tag på, men den är väl värd pengarna om man hittar den. Försök på www.antikvariat.net. En annan bok jag kan rekommendera är John Lyngs "Förräderiets epoke". Personligen tycker jag att det är den bästa Rinnanboken.



reidar

Posts : 44
Join date : 2010-10-25
Location : Sweden

Back to top Go down

Henry Rinnan och Rinnanbanden - Page 2 Empty Re: Henry Rinnan och Rinnanbanden

Post  reidar Tue 12 Jul 2011 - 13:53

Information till er som inte vet om det, men är intresserade av historien om Rinnan-banden. Författaren Idar Lind släpper en bok om Rinnans kvinnor den 27 september. Den går att förhandsbeställa på www.bokdykk.no

reidar

Posts : 44
Join date : 2010-10-25
Location : Sweden

Back to top Go down

Henry Rinnan och Rinnanbanden - Page 2 Empty Re: Henry Rinnan och Rinnanbanden

Post  Dolmen. Sun 21 Aug 2011 - 2:12

Hmmmm,ser ut til at du får være litt detektiv da for å finne ut av det. Very Happy
Dolmen.

Dolmen.

Posts : 31
Join date : 2010-09-26

Back to top Go down

Henry Rinnan och Rinnanbanden - Page 2 Empty Re: Henry Rinnan och Rinnanbanden

Post  TomJonas Sun 21 Aug 2011 - 10:59

Lite märkligt sammanträffande.
Jag korresponderade med Tore Pryser angående hur norska arkiv var tillgängliga, och tog helt hypotetiskt upp om man till exempel skulle skriva en bok om Rinnans kvinnor.
Och så var den boken redan skriven!!

TomJonas

Posts : 49
Join date : 2011-06-27

Back to top Go down

Henry Rinnan och Rinnanbanden - Page 2 Empty Re: Henry Rinnan och Rinnanbanden

Post  reidar Sun 21 Aug 2011 - 14:28

Informationen att Idar Lind släpper boken "Kvinnene i Rinnanbanden" fick jag av Ola Flyum. Flyum har själv skrivit 2 böcker om Rinnan samt gjort dokumentären om Trond Jardar Kvaale. Själv håller han på att skriva en bok om Kvaale som troligtvis kommer att heta "Rinnandjävel". För oss svenskar kan jag informera att "Kvinnene i Rinnanbanden" även går att boka på internetbokhandeln adlibris.
Dolmen: Om du läser detta så har jag en fråga till dig. Jag har gått igenom gamla inlägg på den här tråden och kommer till inläggen om Karl Dolmen och Ingeborg Skjeviks död. Du har inside information om deras död som inte går att hitta i någon bok som jag läst och som varit ett litet mysterium. Har du tillgång till kopior till obduktionsprotokollen?

reidar

Posts : 44
Join date : 2010-10-25
Location : Sweden

Back to top Go down

Henry Rinnan och Rinnanbanden - Page 2 Empty Re: Henry Rinnan och Rinnanbanden

Post  reidar Sun 21 Aug 2011 - 14:43

Glömde att skriva att om ni har svårt att hitta boken om Rinnans kvinnor på bokdykk så ges den ut på det norska förlaget Samlaget Shocked . Därifrån länkas man vidare till nätbokhandeln bokdykk. Det var så jag hittade den.

reidar

Posts : 44
Join date : 2010-10-25
Location : Sweden

Back to top Go down

Henry Rinnan och Rinnanbanden - Page 2 Empty Kvinnene i Rinnanbanden

Post  Kark Mon 29 Aug 2011 - 16:54

Hei. Eg er Idar Lind. Boka "Kvinnene i Rinnanbanden" blir utgitt 4. oktober 2011.

Nettsida http://rinnanbanden.no/ vil bli lansert omtrent samtidig. Her vil eg også presentere informasjon som er utafor rammene for boka.

Eg har ei Facebook-side: https://www.facebook.com/pages/Idar-Lind/159919117409399.

Kark

Posts : 21
Join date : 2010-11-25

Back to top Go down

Henry Rinnan och Rinnanbanden - Page 2 Empty Re: Henry Rinnan och Rinnanbanden

Post  Kark Mon 29 Aug 2011 - 23:14

reidar wrote:Dolmen: Om du läser detta så har jag en fråga till dig. Jag har gått igenom gamla inlägg på den här tråden och kommer till inläggen om Karl Dolmen och Ingeborg Skjeviks död. Du har inside information om deras död som inte går att hitta i någon bok som jag läst och som varit ett litet mysterium. Har du tillgång till kopior till obduktionsprotokollen?

Dette med korleis Karl Dolmen og Ingeborg Schjevik dødde blir tatt opp i boka "Kvinnene i Rinnanbanden", men utan konklusjon. Eg har relativt nylig snakka med ein person som har intervjua dei som var på garden Ulvin på Inderøya da dette hendte. Så langt eg har funne ut, er det berre mulig å seie sikkert at dei vart drepne av ein granat som eksploderte. Dei første avismeldingane var at det var sjølmord, dei neste at det var ei ulykke. Begge alternativa er mulige. Det er ikkje grunnlag for spekulasjonar om at dei vart likviderte av politisoldatar eller Heimefronten eller andre.

Idar Lind

Kark

Posts : 21
Join date : 2010-11-25

Back to top Go down

Henry Rinnan och Rinnanbanden - Page 2 Empty Re: Henry Rinnan och Rinnanbanden

Post  Kark Mon 29 Aug 2011 - 23:34

Sune wrote:
reidar wrote:Är det någon som har information om följande?: De medlemmar av Rinnanbanden som undslapp dödstraff men som fick livstids fängelse, hur länge satt de fängslade?
reidar.

1955-57. tex Kitty Grande

Dei tre siste av kvinnen satt inne til 1951. Kitty Grande og Ragnhild Strøm, begge med dom på 20 år, vart benåda 25. mai. Inga Lerfald (livstid) vart benåda 21. september.

Ingen norske landssvikdømte satt lenger enn til 1957, dei fleste vart sleppte fri tidligare.

Kark

Posts : 21
Join date : 2010-11-25

Back to top Go down

Henry Rinnan och Rinnanbanden - Page 2 Empty Re: Henry Rinnan och Rinnanbanden

Post  reidar Mon 29 Aug 2011 - 23:47

Tack för svaren Idar!! Jag ser fram mot att din bok "Kvinnene i Rinnanbanden" kommer ut! Det blir väl den första sedan 2007 då Ola Flyum samt Lars Borke gav ut sina böcker!! ALLT GOTT Very Happy
reidar.

reidar

Posts : 44
Join date : 2010-10-25
Location : Sweden

Back to top Go down

Henry Rinnan och Rinnanbanden - Page 2 Empty Kriminalsekretär Boesten

Post  reidar Sat 12 Nov 2011 - 17:37

Kan någon på detta forumet besvara en fråga jag har? I historien runt Henry Rinnan figurerar det ett antal tyska officerare. Kommandör SS-Obersturmbannfurer Gerhard Flesch, obersturmfurer Julius Nielson samt halvnorske obersturmfurern Herman Dragass blev avrättade. SS-Obersturmfurer Walter Gemmecke blev dömd till livstids fängelse (benådades 1951). Men vad hände med kriminalsekretär Eduard Boesten, som en kort tid faktiskt var Rinnans överordnande??
Jag har sökt men inte lyckats hitta någon som helst information om hans öde efter den tyska kapitulationen.

reidar

Posts : 44
Join date : 2010-10-25
Location : Sweden

Back to top Go down

Henry Rinnan och Rinnanbanden - Page 2 Empty Gunlaug Dundas and Henry Rinnan

Post  JSMcLean Thu 14 May 2015 - 0:25

To answer a question in this forum, Gunlaug Dundas died in 1978.  Has anyone researched their relationship (which only lasted just over 4 months)?

JSMcLean

Posts : 1
Join date : 2015-05-14

Back to top Go down

Henry Rinnan och Rinnanbanden - Page 2 Empty Re: Henry Rinnan och Rinnanbanden

Post  Sponsored content


Sponsored content


Back to top Go down

Page 2 of 2 Previous  1, 2

Back to top

- Similar topics

 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum